Czy warto kupić samochód elektryczny? Czy zakup samochodu elektrycznego się… opłaca? To pytanie postawione na tak ogólnym poziomie, że nie da się na nie odpowiedzieć w sposób jednoznaczny. Poprawna odpowiedź brzmi: to zależy. Dla osób dysponujących instalacją fotowoltaiczną i wykorzystujących samochód do podróży na niewielkich dystansach i sporadycznie po całym kraju będzie to z pewnością odpowiedź twierdząca. Cała reszta powinna przed zakupem dwa razy się zastanowić, co pokazuje przykład Niemców. Dopłaty do elektryków mogą nie zrekompensować późniejszych wydatków.
Zakup samochodu elektrycznego. Niemcy żałują decyzji
W Niemczech przeprowadzono ciekawe badanie opinii. Zajmująca się oprogramowaniem dla stacji ładowania firma Monta zapytała za pośrednictwem serwisu Yougov właścicieli samochodów elektrycznych o to, jak oceniają swoją decyzję o zakupie elektryka. Aż 53 procent spośród ok. 6 tysięcy uczestników badania stwierdziło, że żałuje zakupu lub leasingu auta elektrycznego. Problem nie leży jednak w technologii.
Nie przegap: Największa stacja ładowania aut elektrycznych w Polsce już działa
53 procent ankietowanych podało, że zakup samochodu elektrycznego był błędów ze względu na rosnące koszty energii. Jakiś czas temu policzyłem ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w 2023 roku poza domem w Polsce. W skrócie: użytkowanie elektryka w ten sposób nie jest specjalnie opłacalne. W badaniu aż 1/4 osób rozważających zakup auta podała, że nie chce kupować ani leasingować auta elektrycznego przez niepewną prognozę co do cen prądu. Za 1 kWh na stacjach ładowania płaci się w Niemczech 40-80 eurocentów, a w domu – ok. 30 eurocentów.
Max Scherer z firmy Monta skomentował, że ceny energii elektrycznej to tylko część problemu. Stwierdził, że niektórym wydaje się, że koszty są wyższe niż jest w rzeczywistości. Ładując auto w domu o cenie ładowania Niemcy dowiadują się dopiero po kilku miesiącach, przy spojrzeniu na rachunek za prąd. Nawet publiczne ładowarki często nie informują konsumenta przejrzyście o opłatach.
Aż 25 procent Niemców leasingujących, posiadających lub rozważających zakup auta elektrycznego, ma w domu instalację fotowoltaiczną.
Dopłaty do elektryków w Polsce
W Polsce osoby fizyczne mogą się starać o dofinasowanie samochodu elektrycznego (kat. M1), którego koszt nie przekracza 225 tysięcy złotych brutto. Ograniczenie cenowe nie dotyczy posiadaczy Karty Dużej Rodziny. Osoby fizyczne mogą liczyć na dopłatę w wysokości 18750 złotych, a posiadacze Karty Dużej Rodziny – 27000 złotych.
Przedsiębiorcy w przypadku zakupu pojazdu kat. M1 mogą otrzymać dofinansowanie do 27000 złotych, przy średniorocznym przebiegu nie mniej niż 15 tys. km. Przy mniejszym przebiegu dopłata wynosi 18750 złotych.
Źródło: energate-messenger via Autokult