Premiera samochodu elektrycznego Xiaomi SU7 za nami. Zgadniesz cenę?

Maksym SłomskiSkomentuj
Premiera samochodu elektrycznego Xiaomi SU7 za nami. Zgadniesz cenę?

No i stało się. Kilka godzin temu odbiła się premiera Xiaomi SU7, pierwszego samochodu elektrycznego tego producenta. Plotki o samochodzie elektrycznym popularnego producenta krążyły w sieci od lat. Teraz Xiaomi SU7 zadebiutował oficjalnie, a my poznaliśmy jego ostateczny wygląd, specyfikację oraz domniemaną na razie cenę.

Xiaomi SU7 premiera
Źródło: Xiaomi

Premiera Xiaomi SU7 za nami. Xiaomi pokazało dwa samochody

Jeśli te samochody nie będą się sprzedawać doskonale w Chinach, będę zdumiony. Xiaomi zaprezentowało dziś w trakcie 3-godzinnej (!) prezentacji swoje pierwsze elektryczne samochody. Mowa o modelach Xiaomi SU7 i Xiaomi SU7 Max. Rewolucyjne sedany chińskiej marki obsługują ładowanie 875 V, mają baterie o pojemności 101 kWh z ogniwami CATL i legitymują się zasięgiem sięgającym 800 kilometrów. Premiera ujawniła, że wariant AWD Xiaomi SU7 Max rozpędza się od 0 do 100 km/h w czasie 2,78 sekundy.

Bazowy wariant Xiaomi SU7 jest tylnonapędowy (RWD) i wykorzystuje autorski (silnik V6 marki Xiaomi o mocy 299 KM i 400 Nm momentu obrotowego. Niechaj oznaczenie V6 Was nie zmyli – to silnik elektryczny. Samochód wyposażony w baterię 73,6 kWh od 0-100 km/h przyspiesza w 5,28 sekundy. Jego zasięg to 668 km według metodologii pomiarowej CLTC (China Light-Duty Vehicle Test Cycle).

Xiaomi SU7 premiera
Źródło: Xiaomi

Model Xiaomi SU7 Max to usportowiona wersja sedana. Myślę, że można powiedzieć, że to taki odpowiednik BMW M lub Audi RS w ofercie Xiaomi. Samochód otrzyma silnik V8 (elektryczny, to tylko nazwa) o mocy 578 KM i momencie obrotowym 838 Nm. Przekłada się to na prędkość maksymalną 265 km/h i przyspieszenie od zera do 100 km/h w 2,78 sekundy. Za sprawą baterii 101 kWh zasięg CLTC sięga aż 800 km.

Xiaomi SU7 premiera
Źródło: Xiaomi

Premiera Xiaomi SU7 ujawniła też, że samochód ten jest całkiem aerodynamiczny. Potwierdza to współczynnik 0,195 Cd. Pojazd ma wymiary 4997 x 1963 x 1455 milimetrów, a jego rozstaw osi to 3000 mm. Z przodu znalazł się bagażnik o pojemności 105 litrów, podobno największy w tej klasie aut. Z tyłu kierowca i pasażerowie do dyspozycji otrzymają bagażnik 517-litrowy.

Xiaomi SU7 i Xiaomi SU7 - podstawowa specyfikacja
Xiaomi SU7 i Xiaomi SU7 – podstawowa specyfikacja. | Źródło: Xiaomi

Wnętrze Xiaomi SU7 i systemy autonomicznej jazdy

W środku? Przytulnie, ale jakby bez szału. Centralny wyświetlacz systemu multimedialnego ma przekątną 16,1 cala i rozdzielczość 3K. Przed kierowcą znajduje się natomiast ekran o przekątnej 7,1 cala. Ciekawostką jest HUD o przekątnej aż 56 cali, umieszczony na niemal całej przedniej szybie.

Xiaomi SU7 wnętrze
Wnętrze Xiaomi SU7. | Źródło: Xiaomi

Działaniem multimediów zarządza autorski system Xiaomi HyperOS oraz układ Qualcom Snapdragon 8295. Zautomatyzowany system jazdy ADAS z Xiaomi Pilot korzysta z dwóch czipów NVIDIA Orin-X. Auto korzysta z lidara, radarów fal 3-milimetrowych, 11 kamer HD i 12 radarów ultrasonicznych. Autonomika poruszania się obejmuje jazdę po autostradach, automatyczne parkowanie i przywoływanie pojazdu. Możliwość jazdy autonomicznej po 100 miastach w Chinach zostanie odblokowana w 2024 roku.

Xiaomi SU7 wnętrze
Wnętrze Xiaomi SU7. | Źródło: Xiaomi

Xiaomi porównuje swoje auto do Porsche i Tesli

Chińczycy od lat wprost uwielbiają się porównywać do innych, a za cel upodobali sobie oczywiście przede wszystkim marki zachodnie. Nie inaczej było tym razem.

Xiaomi bez mrugnięcia okiem w trakcie oficjalnej premiery Xiaomi SU7 porównało auto do Porsche Taycan Turbo. A może powinienem raczej powiedzieć „Taycon”, bo taka nazwa pojawiła się na oficjalnym slajdzie. Zestawiono ze sobą przyspieszenie w różnych przedziałach i czas sprintu na ćwierć mili. Nie zgadniecie, które auto wychodzi zwycięsko z tego porównania.

Xiaomi SU7 vs porsche taycan turbo
Premiera Xiaomi SU7 to także porównania do konkurencji. | Źródło: Xiaomi

Nie zabrakło zestawienia Xiaomi SU7 z flagową limuzyną marki Tesla. Xiaomi podaje, że Xiaomi SU7 może odzyskać 390 km zasięgu w trakcie 10 minut ładowania. To szybciej niż w przypadku Tesla Model S Plaid. W 5 minut ładowanie przywraca 220 km zasięgu, a w 15 minut – 510 km. To zrobi wrażenie na niejednym przeciwniku samochodów elektrycznych.

Kiedy samochody elektryczne Xiaomi SU7 trafią do sprzedaży?

Masowa produkcja Xiaomi SU7 ruszy w pierwszej połowie 2024 roku. Na ten moment wiemy o trzech wariantach kolorystycznych: Aqua Blue (niebieskim), Mineral Gray (szarym) i Verdant Green (zielonym).

Cena Xiaomi SU7CEO Xiaomi Lei Jun zapelował, aby „przestać trollować” sugestiami o cenie poniżej 20000 dolarów. Powiedział, żeby szanować technologię umieszczoną w aucie. Spodziewamy się, że cena bazowego wariantu Xiaomi SU7 będzie kosztowała równowartość co najmniej 165 tysięcy złotych – oczywiście w Chinach.

Źródło: Xiaomi

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.