Prosty trik Stellantis. Wadliwy PureTech stał się silnikiem Schrödingera

Maksym SłomskiSkomentuj
Prosty trik Stellantis. Wadliwy PureTech stał się silnikiem Schrödingera

Grupa Stellantis przez lata uwielbiała chwalić się tym, że silnik benzynowy Turbo PureTech był wybierany Międzynarodowym Silnikiem Roku. Faktycznie 3-cylindrowiec o mocy 110/130 KM aż cztery lata z rzędu nagradzano w plebiscycie The International Engine of the Year Awards w kategorii 1-1,4 litra. To szalenie ciekawe, bo kierowcy tego silnika unikają jak ognia ze względu na jego awaryjność. Doprowadziło to właśnie do sytuacji, w której Stellantis zrezygnował z… nazwy PureTech.

Silniki PureTech „znikają” z oferty

PureTech to 3-cylindrowy silnik o pojemności 1.2 litra, który pomimo licznych nagród napsuł wiele krwi właścicielom aut weń wyposażonych. Słynne już problemy z rozrządem, olejem i inne mniejsze i większe usterki sprawiły, że na słowo „PureTech” miłośnicy motoryzacji wykrzywiają twarz w gwałtownym grymasie. Jednostka napędowa zaliczana przez pokaźną rzeszę mechaników do grona najgorszych silników ostatnich aut przechodzi rebranding.

Francuskie media podały, że od 1 września 2024 roku Peugeot nie będzie już używał w cennikach nazwy silnika PureTech. Od teraz silniki te nazywane będą po prostu 1.2 Turbo. W wielu przypadkach dla silnika tego nie ma alternatywy – poza napędami elektrycznymi i jednostkami Diesla.

PureTech 1.2
Źródło: Stellantis

Jednostki te stosowano lub stosuje się również w samochodach Opel, Citroen, Fiat, Jeep, Toyota i Alfa Romeo. Powodem zmiany nazwy, choć oczywiście tylko nieoficjalnym, są negatywne skojarzenia z nazwą PureTech. Tym samym silnika PureTech teoretycznie nie ma już w ofercie, ale de facto jest – zmieniono wyłącznie nazwę.

Przedłużona gwarancja na silniki PureTech

Przypominam, że silniki 1.2 PureTech mają problem z łuszczeniem się rozpuszczanego przez olej paska. Tworzona w ten sposób gęsta substancja powoduje zatykanie smoka oleju, a w konsekwencji zatarcie silnika. W 2022 roku Stellantis wprowadził nowy pasek, który podobno rozwiązuje problem. Nowa generacja 3-cylindrowych silników GEN3, produkowanych od lutego 2023 roku, ma łańcuch rozrządu zamiast kłopotliwego paska.

Firma Stellantis w marcu tego roku przedłużyła gwarancję na wadliwe silniki PureTech do 10 lat i 175 tysięcy kilometrów. Warunkiem jest zachowanie interwału przeglądów olejowych, które nie muszą być wykonywane w ASO.

Źródło: Stellantis

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.