Podczas gdy w wielu krajach odchodzi się powoli od dopłat do zakupu samochodów elektrycznych, polski rząd zmierza pod prąd. Za cenę rezygnacji z podatku od aut spalinowych w Polsce zostaną wprowadzone dopłaty do używanych aut elektrycznych. Inną z zachęt do przesiadki na elektryki jest możliwość korzystania z buspasów. Mało kto pamięta o tym, że kierowcy samochodów elektrycznych już niebawem nie będą mogli korzystać z buspasów w naszym kraju.
Buspasy i samochody elektryczne wkrótce przestaną iść w parze
W Polsce nigdy tak naprawdę nie nastąpił boom na samochody elektryczne. Można mówić o nim w kontekście krajów takich jak Norwegia, gdzie na buspasach… tworzą się korki. Liczba samochodów elektrycznych w Norwegii jest już tak duża, że od 6 maja tego roku kierowcy w Oslo stracą przywilej korzystania z buspasów. A w Polsce?
Mało kto pamięta o tym, że samochody elektryczne w Polsce mogą wjeżdżać na buspasy jedynie czasowo. Mówi o tym wyraźnie artykuł 148a Kodeksu Drogowego, przypominający, iż zezwolenie jest tylko czasowe i wynika z przepisów ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Art. 148a. [Poruszanie się pojazdów elektrycznych po buspasach]
1. Do dnia 1 stycznia 2026 r. dopuszcza się poruszanie się pojazdów elektrycznych, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, oraz pojazdów napędzanych wodorem, o których mowa w art. 2 pkt 15 tej ustawy, po wyznaczonych przez zarządcę drogi pasach ruchu dla autobusów.
Z możliwości wjeżdżania na buspasy samochodami elektrycznymi cieszą się kierowcy w zakorkowanych miastach, takich jak choćby Warszawa. Jeśli jednak nie będzie miała miejsca zmiana przepisów w drodze nowelizacji, elektryki zostaną wyrzucone z buspasów w Polsce już za niecałe dwa lata.
- Sprawdź również: Dzięki Euro 7 pokochasz auta elektryczne. Chodzi o ten szczegół
Czy rządzący przedłużą ten przywilej?
Wydaje się, że tak. Powód jest prozaiczny: w Polsce w dalszym ciągu nie ma zbyt wielu aut elektrycznych w stosunku do liczby obywateli kraju. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) podaje, że z końcem 2023 roku po polskich drogach poruszało się 51125 samochodów zasilanych wyłącznie energią elektryczną. Liczba ta stanowiła wzrost o 69 procent względem końca 2022 roku.
Przypominam, że przywilejów wynikających z posiadania samochodu elektrycznego w Polsce jest znacznie więcej, a możliwość poruszania się buspasami to tylko jeden z nich. Jakie przywileje mają w Polsce posiadacze aut elektrycznych? Są to:
- jazda buspasami
- bezpłatne parkowanie w niektórych miastach
- możliwość wjazdu do stref czystego transportu (gdy powstaną)
- darmowe ładowanie na niektórych stacjach
- dofinansowanie zakupu w ramach programu Mój elektryk
- zwolnienie z akcyzy
Źródło: mat. własny