Wielu ekspertów z branży motoryzacyjnej od lat przewiduje koniec marki Seat (Sociedad Espanola de Automóviles de Turismo). Przedsiębiorstwo założone w 1950 roku przez Hiszpański Narodowy Instytut Przemysłu, wchodzące wskład Grupy Volkswagen, znajduje się niejako w cieniu innych marek w portfolio producenta. Dwa dni temu w polskiej prasie motoryzacyjnej pojawiły się doniesienia, że SEAT zniknie z rynku. Wydano w tej sprawie oficjalne oświadczenie, które nie pozostawia wątpliwości: Seat nie przestanie produkować aut.
Seat nie przestanie produkować aut – jest oficjalne stanowisko
Produkcja aut Seat nie zostanie zakończona, a przynajmniej nie teraz. Słowa Thomasa Schäfera, dyrektora generalnego Volkswagena, które padły na jej temat na targach IAA Mobility, zostały źle zinterpretowane przez dziennikarzy. Zdaniem producenta wyciągnięto je z szerszego kontekstu. Tym kontekstem jest m.in. elektryfikacja marki.
W oświadczeniu marki Seat czytamy:
W mediach polskich i zagranicznych pojawiły się dziś nieprawdziwe doniesienia, jakoby Grupa Volkswagen ogłosiła zaprzestanie produkcji samochodów pod marką SEAT.
Źródłem nieporozumienia była interpretacja i wyciągnięcie z szerszego kontekstu słów Thomasa Schäfera, dyrektora generalnego Volkswagena, który w rozmowie z redakcją Autocar podczas targów IAA Mobility 2023 powiedział między innymi, że dla marki z Martorell planowana jest „inna rola”.
Jak się okazuje Thomasa Schäfera na targach przedstawiał po prostu plany na dalszy rozwój marki, a nie jej uśmiercenie:
Prawdą jest, że Grupa Volkswagen pracuje nad elektryfikacją marki SEAT i wskazuje na jej dalszy rozwój. Wśród nich są także rozwiązania oferujące nowe formy mobilności, jak oferty subskrypcyjne i abonamentowe, czy rozwiązania mikromobilne, w tym SEAT MÓ.
Marka SEAT może w tym roku pochwalić się wzrostem sprzedaży samochodów o 18%, dostarczając do klientów 199 000 pojazdów. SEAT obecnie posiada wysoki bank zamówień, a w ofercie ma najlepszą gamę produktów w swojej historii. W planach producenta jest wprowadzenie na rynek nowych wersji hybrydowych modeli Ibiza, Arona i Leon.
Tym samym wielbiciele marki Seat, o ile tacy faktycznie w Polsce istnieją, mogą odetchnąć z ulgą.
Auto emoción?
Mimo przytaczanych przez producenta danych trudno jest oprzeć się przekonaniu, że hasło „Seat auto emoción” już dawno się zdezaktualizowało, a pojazdy tej marki stały się najzwyczajniej w świecie nudne i niezbyt ciekawe dla konsumentów. Jedynie wysokomarżowa submarka Cupra wypuszcza na rynek perełki pokroju bardzo ciepło przyjętej przez rynek Cupry Formentor.
Do końca sierpnia 2023 roku Cupra dostarczyła na całym świecie ponad 150 tys. samochodów, co stanowi wzrost o ponad 60 procent w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Rekordowe wyniki finansowe Seata to najwyraźniej zasługa przede wszystkim marki Cupra.
Źródło: Seat Media Portal