Samochody elektryczne podbijają Europę. Ciekawa sytuacja w Polsce

Maksym SłomskiSkomentuj
Samochody elektryczne podbijają Europę. Ciekawa sytuacja w Polsce

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) opublikowało najnowsze dane dotyczące sprzedaży i nowych rejestracji aut na Starym Kontynencie. Już kilka miesięcy temu okazało się, że po raz pierwszy w historii w Europie lepiej sprzedają się samochody elektryczne niż te z silnikami diesla. Listopadowe zestawienie dowodzi, że elektryki okopują się na swojej dominującej pozycji, ciesząc rosnącym zainteresowaniem. Interesująca sytuacja w listopadzie miała miejsce w Polsce.

Samochody elektryczne to nowa miłość Europejczyków

Wciąż nie wiadomo, czy zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych od 2035 roku w Unii Europejskiej faktycznie wejdzie w życie. Wiele wskazuje na to, że samo jego widmo zmusza producentów aut i kierowców do zmiany optyki. W Europie z miesiąca na miesiąc rośnie sprzedaż nowych samochodów elektrycznych. Spora w tym zasługa coraz większego wyboru, coraz atrakcyjniejszych cen oraz rozbudowy infrastruktury punktów ładowania.

Nie przegap: Ruszył leasing socjalny. Samochód elektryczny za 200 złotych miesięcznie

Jak podaje ACEA, w listopadzie 2023 roku unijny rynek samochodowy wzrósł o skromne 6,7%. Wzrost utrzymał się już szesnasty miesiąc z rzędu. Na przestrzeni jedenastu miesięcy bieżącego roku liczba rejestracji nowych samochodów wzrosła o znaczące 15,7%, osiągając wynik prawie dziesięć milionów sztuk.

Nowe rejestracje samochodów w Unii Europejskiej listopadzie 2023 roku
Nowe rejestracje samochodów w Unii Europejskiej listopadzie 2023 roku. | Źródło: ACEA

Nie mniej imponująco wygląda trend dla połączonych rynków UE + EFTA + Wielka Brytania.

Nowe rejestracje samochodów w strefach UE + EFTA + Wielka Brytania w listopadzie 2023 roku
Nowe rejestracje samochodów w strefach UE + EFTA + Wielka Brytania w listopadzie 2023 roku. | Źródło: ACEA

Jak zawsze największe emocje budzi odsetek rejestracji w podziale na rodzaj napędu. W listopadzie w Unii Europejskiej udział samochodów w pełni elektrycznych (BEV) wyniósł aż 16,3 procent. Dla porównania diesle zdobyły 12,2 procent rynku, klasyczne hybrydy (HEV) 27,4%, a hybrydy plug-in (PHEV) tylko 8,1 procent. Co ważne, do hybryd HEV dolicza się także tzw. miękkie hybrydy (MHEV).

Nowe rejestracje samochodów w Unii Europejskiej w listopadzie 2023 roku w podziale na rodzaj napędu
Nowe rejestracje samochodów w Unii Europejskiej w listopadzie 2023 roku w podziale na rodzaj napędu. | Źródło: ACEA

Łącznie w listopadzie 2023 roku w UE zarejestrowano 144378 samochodów elektrycznych. Ich rejestracje w Belgii wzrosły aż o 150,2 procent. Na drugim biegunie są Niemcy, gdzie liczba rejestracji spadła o 22,5 procenta.

Sprzedaż samochodów w Polsce

Nie od dziś wiadomo, że polska infrastruktura do ładownia samochodów elektrycznych na tle Europy wypada fatalnie. Znajduje to odzwierciedlenie w dużo słabszej niż średnia unijna sprzedaży aut typu BEV. W Polsce stanowią one zaledwie 4,5 procenta nowych rejestracji. Królują… hybrydy i miękkie hybrydy (41,1 procent), a dopiero na drugim miejscu są samochody spalinowe (38,6 procent). Ciekawe, prawda?

Nowe rejestracje samochodów w Polsce w listopadzie 2023 roku w podziale na rodzaj napędu
Nowe rejestracje samochodów w Polsce w listopadzie 2023 roku w podziale na rodzaj napędu. | Źródło: ACEA

Wygląda na to, że obserwujemy początek nowego trendu. W ujęciu od stycznia do października to spalinowe samochody miały lekką przewagę. Rok 2024 może przynieść ujęciu 12-miesięcznym znaczące zmiany.

Źródło: ACEA

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.