W styczniu sąd unieważnił uchwałę o Strefie Czystego Transportu (SCT) w Krakowie, odsuwając w czasie wyrok wydany na kierowców starych samochodów. SCT miała zacząć obowiązywać w lipcu tego roku, ale decyzją Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego tak się nie stanie. Tyle samo szczęścia nie mają mieszkańcy Warszawy, gdzie SCT wyeliminuje ok. 2 procent obecnych pojazdów ze Śródmieścia i okolic. Podajemy najważniejsze informacje o Strefach Czystego Transportu w Polsce i dotyczące nich opinie.
Co to jest Strefa Czystego Transportu?
Strefa Czystego Transportu to specjalnie wydzielony obszar miasta, po którym mogą poruszać się wyłącznie samochody spełniające określoną normę emisji spalin (tzw. normę Euro). Przepisy dopuszczają wyjątki, ustalane indywidualnie przez władze poszczególnych miast.
W Europie na ten moment działa 320 Stref Czystego Transportu. W Polsce pierwsza z nich zacznie obowiązywać w lipcu 2024 roku, w Warszawie.
Na jej mocy do ścisłego centrum stolicy naszego kraju nie wjadą samochody benzynowe z silnikami klasy Euro 2, wyprodukowane do 1997 roku. Kolejne etapy będą wdrażane co 2 lata, aż do 2032 roku.
Granice strefy wyznaczały będą znaki D-54 i D-55. Za złamanie zakazu wjazdu do SCT grozi mandat w wysokości 500 złotych.
Właściciele nowoczesnych pojazdów absolutnie nie będą mieli powodów do zmartwień w kwestii Stref Czystego Transportu. Zakaz wjazdu w pierwszych etapach SCT obejmie w głównej mierze samochody produkowane jeszcze w latach 90-tych, które wciąż pozostają aktywne na polskich drogach. Właściciele takich pojazdów obecnie mają już rozterki, związane z wprowadzeniem nowego rodzaju paliwa E10, którego tankowanie w dłuższej mierze może źle wpłynąć na silnik ich auta. Może się zatem okazać, że zmiana samochodu na nowszy, będzie dla nich kwestią czasu, niekoniecznie wymuszoną przez wprowadzenie Stref Czystego Transportu
– komentuje Julia Langa, Autoplac.pl
O strefach Czystego Transportu Ostrzegały będą odpowiednie oznaczenia w postaci znaków D54 i D55, ale także aplikacje. Wśród nich będzie prawdopodobnie Yanosik, co sugeruje Małgorzata Dąbrowska z Yanosika:
Na ten moment nie ma jeszcze w naszej aplikacji takiego powiadomienia, ponieważ w Polsce nie funkcjonuje Strefa Czystego Transportu. Niemniej, monitorujemy sytuację i rozważamy wdrożenie powiadomień oraz odpowiednich oznaczeń obszarów SCT na mapach w aplikacji Yanosik. Zależy nam na tym, aby każdy kierowca, zarówno mieszkaniec, jak i przyjezdny, był dobrze poinformowany o wprowadzeniu nowych przepisów i zmian w ruchu. Bieżące informowanie kierowców o wszystkich ważnych zdarzeniach na trasie, takich jak remonty, utrudnienia i zmiany w organizacji ruchu, stanowi dla nas priorytet i komunikowanie o Strefach Czystego Transportu, jak najbardziej wpisuje się w tę misję.
W jakich miastach będą Strefy Czystego Transportu w Polsce?
Wiecie już, że SCT powstanie w lipcu 2024 roku w Warszawie. W Krakowie na przestrzeni kolejnych miesięcy nie zagości, ale niewykluczone, że zadebiutuje w 2025 roku. Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu rozważa Wrocław. W przypadku tego miasta jej obszar ma obejmować nawet 6 procent powierzchni całego miasta.
W fazie analizy są projekty dotyczące Stref Czystego Transportu w Katowicach, Łodzi, Poznaniu i Trójmiasta. Od analiz do wprowadzenia daleka droga.
Źródło: mat. własny, Yanosik / Autoplac.pl, zdj. tyt. Canva Pro