BYD, chiński producent samochodów, ma szansę przewyższyć Teslę jako światowego lidera sprzedaży pojazdów elektrycznych. Jest to ważny moment dla branży EV i świadczy o wzroście wpływów Chin w globalnym przemyśle motoryzacyjnym.
Producent ten, wraz z innymi chińskimi firmami jak SAIC Motor Corp., robi znaczące postępy w branży, dotąd zdominowanej przez takie marki jak Toyota, Volkswagen i General Motors. Chiny konkurują teraz z Japonią o miano światowego lidera w eksporcie samochodów osobowych, z 1,3 miliona z 3,6 miliona dostarczonych pojazdów elektrycznych w październiku tego roku.
Snow Bull Capital, fundusz hedgingowy z Shenzhen, inwestuje zarówno w BYD, jak i Teslę. Fundusz ten podkreśla, że liczy się szybkość innowacji, nie wielkość przedsiębiorstw motoryzacyjnych. BYD od dłuższego czasu przygotowywał się do tej zmiany i teraz wyprzedza konkurencję. Przejście korony sprzedaży pojazdów elektrycznych z Tesli na BYD odzwierciedla zmianę w dynamice rywalizacji między ich założycielami. Wang, w odróżnieniu od Muska, który wyrażał obawy dotyczące dostępności cenowej, podąża agresywnie za rynkiem, oferując tańsze modele. Nawet Musk przyznaje, że pojazdy BYD są obecnie bardzo konkurencyjne.
BYD w Chinach sprzedaje więcej pojazdów elektrycznych niż Tesla. Wykres sprzedaży i cen wejściowych pojazdów elektrycznych w Chinach do października tego roku pokazuje, że BYD sprzedał 400 000 pojazdów elektrycznych, podczas gdy Tesla 200 000. Ceny wejściowe BYD są również niższe niż w przypadku Tesli.
Sukces BYD w Chinach jest częścią szerszej strategii, którą założyciel firmy postawił sobie wiele lat temu. Jednak powielenie tego sukcesu na innych rynkach okazało się wyzwaniem. Europa i Stany Zjednoczone mogą nałożyć wyższe cła na import chińskich samochodów, chroniąc krajowe miejsca pracy. Rynki EV w innych krajach są mniej rentowne, a USA, ze względu na napięcia handlowe, uważane są za trudny rynek dla chińskich producentów.
Stowarzyszenie Producentów dostarczyło dane za rok 2023 do października. Wang, w przeciwieństwie do Muska, nie korzysta z mediów społecznościowych ani nie szuka uwagi. Jednakże odważnie stwierdził, że nadszedł czas, aby chińskie marki samochodowe prześcignęły tradycyjne legendy motoryzacji. To oświadczenie padło tuż przed tym, jak Unia Europejska rozpoczęła badanie sposobów, w jakie Chiny subsydiują swój przemysł EV. BYD, mimo że nie jest szeroko znane poza Chinami, przyciągnęło inwestycje Warrena Buffetta w wysokości 230 milionów dolarów w 2008 roku za 10% udziałów w firmie. Wartość tych udziałów wzrosła około 35-krotnie, osiągając około 8 miliardów dolarów, gdy Berkshire Hathaway zaczął je sprzedawać w zeszłym roku. Zmarły wiceprezes Berkshire, Charlie Munger, uważał, że BYD koncentruje się głównie na akumulatorach i rozwija kluczowe technologie przyszłości.
BYD zbliża się do Tesli na rynku EV, sprzedając tylko 3 456 mniej pojazdów niż amerykański gigant w ostatnim kwartale. Firma rozpoczęła działalność w 2003 roku jako upadający państwowy producent samochodów. W 2008 roku wprowadziła na rynek swoją pierwszą hybrydę plug-in, F3DM, ale w pierwszym roku sprzedała tylko 48 sztuk. Chiny zaczęły subsydiować zakup samochodów typu plug-in, a BYD, będąc jednym z nielicznych producentów samochodów, którzy produkowali własne baterie, wykorzystał tę okazję. Skupili się na segmentach wymagających dużych ilości ogniw, a ich pierwszy autobus elektryczny pojawił się wkrótce po F3DM.
Munger chwalił Wanga jako geniusza, pracującego 70 godzin tygodniowo, aby firma nie zbankrutowała. Stwierdził także, że Wang był lepszym inżynierem niż Elon Musk. BYD od około 15 lat produkuje samochody, udało się mu obniżyć ceny do poziomu zbliżonego do tradycyjnych pojazdów, ale brakowało im projektów. W 2016 roku BYD zatrudniło Wolfganga Eggera jako szefa ds. projektowania oraz innych międzynarodowych specjalistów, w tym projektantów z Ferrari i Mercedes-Benz. Obecnie ich najdroższy model, SUV Yangwang U8, kosztuje 152 600 USD.
Rozwój EV w Chinach był wspierany przez dotacje rządowe, ale według Paula Gonga, szefa działu badań nad chińskimi samochodami w UBS Group AG, to konkurencja jest głównym motorem napędowym. Chińscy producenci, aby odnieść sukces, muszą innowować, optymalizować koszty i zaspokajać potrzeby konsumentów. Po analizie sedana BYD Seal, zespół Gonga przewiduje, że chińscy producenci mogą zdobyć jedną trzecią globalnego rynku samochodowego do 2030 roku. Chociaż Tesla obecnie przewyższa BYD pod względem przychodów, dochodów i kapitalizacji rynkowej, analitycy spodziewają się zmniejszenia tej różnicy w przyszłym roku. Przewiduje się, że Tesla wygeneruje 114 miliardów dolarów sprzedaży w porównaniu do 112 miliardów dolarów BYD.
Założyciel BYD był badaczem średniego szczebla w Pekinie, pracującym nad metalami ziem rzadkich do baterii i elektroniki. Dorastał w ubogiej wiosce we wschodnich Chinach i był wspierany przez starsze rodzeństwo w trakcie edukacji. Założył BYD w Shenzhen z pożyczką w wysokości 300 000 USD od przyjaciela i jest obecnie wart 14,8 miliarda USD. W ciągu ostatnich dwóch lat firma rozszerzyła swoją działalność na ponad 60 krajów, a jej lider intensywnie podróżuje, uczestnicząc w pokazach samochodowych, otwierając nowe rynki i spotykając się z głowami państw. Analitycy przewidują, że BYD wypuści w przyszłym roku pojazdy elektryczne trzeciej generacji z bardziej zaawansowaną technologią, taką jak zautomatyzowana jazda, aby konkurować z firmami takimi jak Nio Inc. i Xpeng Inc.
źródło: Bloomberg