Pierwsza w pełni elektryczna Toyota bZ4X od momentu wprowadzenia do sprzedaży nie ma dobrej passy. Początkowo krytykowana tylko za przedziwną nazwę szybko zaliczyła poważne wpadki. Najpierw okazało się, że w samochodach Toyota bZ4X mogą odpaść koła w trakcie jazdy. Później klienci zaczęli anulować zamówienia elektrycznej Toyoty, gdy poznali jej zasięg zimą. Norweski magazyn motor.no i Norweska Federacja Samochodowa (NAF) były bezlitosne w swoim teście. Sytuacja z krytyką zasięgu w samochodach Toyota bZ4X eskalowała do tego stopnia, że tegoroczny test zasięgu odbędzie się bez auta produkcji japońskiej marki. Japoński oddział Toyoty się obraził.
Test zasięgu zimą bez Toyota bZ4X. „Zasięg to nie wszystko”
Norweski oddział Toyoty odmówił udziału w tegorocznym zimowym teście zasięgu samochodów elektrycznych. Wszystko przez zeszłoroczny pomiar, który odcisnął niemałe piętno na renomie marki oraz samym modelu auta. Norwegowie od 2019 roku co roku przeprowadzają taką próbę, aby zestawić obietnice producenta z testów WLTP z faktycznym zasięgiem w trudnych warunkach. Toyota bZ4X w ubiegłorocznej edycji testu wypadła katastrofalnie, oferując zasięg aż o 35,79 procent niższy od deklarowanego.
Polecamy: Elektryczna Toyota będzie miała zasięg większy niż Twój Passat w dieslu
W tym roku japoński oddział Toyota nie wyśle auta na testy, bo test rzekomo „nie daje pełnego obrazu tego, co oferuje auto”. Menedżer ds. komunikacji w Toyota Espen Olsen uważa, że zestawienie nie jest interesujące dla konsumentów. „Być może takie testy były ciekawe, gdy elektryki dopiero pojawiały się w sprzedaży” – przekazał. Dodał, że jego zdaniem pomiary są oderwane od rzeczywistości. Zabawne, że nie skomentował w ten sam sposób procedury WLTP.
W ubiegłorocznym teście wzięło udział 29 popularnych modeli aut elektrycznych. Następnie udali się w podróż w temperaturze w zakresie -5 do -10 stopni Celsjusza. Wyniki z dwóch odcinków po 50 kilometrów uśredniano, a trasa prowadziła z wysokości 0 na 1000 metrów powyżej poziomu morza. Pomiarów dokonywano również w trakcie postoju.
Toyota wyraziła chęć współtworzenia procedury pomiarowej w przyszłym roku i zaproponowania w niej zmian.
Źródło: NAF