Począwszy od drugiego kwartału 2024 r. Volkswagen planuje włączyć ChatGPT OpenAI do swoich pojazdów, dołączając do trendu generatywnej sztucznej inteligencji. Funkcja chatbota będzie dostępna w różnych modelach VW, w tym w Tiguanie, Passacie, Golfie i rodzinie pojazdów elektrycznych ID. Początkowo zostanie ona wprowadzona w Europie, z potencjalnym uwzględnieniem klientów w USA, choć ostateczne decyzje nie zostały jeszcze podjęte.
Integrując ChatGPT ze swoim samochodowym asystentem głosowym IDA, VW dąży do poprawy komunikacji samochód-kierowca, czyniąc ją bardziej naturalną. Dzięki temu zaawansowanemu asystentowi głosowemu właściciele pojazdów mogą bez wysiłku kontrolować podstawowe funkcje, takie jak ogrzewanie i klimatyzacja, a także zadawać pytania z zakresu wiedzy ogólnej. Warto jednak zauważyć, że ChatGPT ma tendencję do okazjonalnego podawania niedokładnych informacji, więc użytkownicy powinni zachować ostrożność.
ChatGPT i inne duże modele językowe są znane z dostarczania niedokładnych informacji. OpenAI stoi obecnie w obliczu pozwów sądowych o zniesławienie i naruszenie praw autorskich.
Jeśli zastanawiasz się, dlaczego możesz potrzebować ChatGPT w swoim samochodzie (no przecież potrzebujesz, prawda?), VW wierzy, że dopiero przyszłe funkcje pokażą jego wartość. Firma przewiduje wzbogacanie rozmów, odpowiadanie na zapytania, angażowanie się w intuicyjną interakcję językową, dostarczanie informacji specyficznych dla pojazdu i nie tylko, a wszystko to w sposób całkowicie bez użycia rąk. VW zapewnia klientów, że nie będą musieli tworzyć nowych kont ani instalować dodatkowych aplikacji, aby uzyskać dostęp do wspomnianych wyżej funkcji.
Wypowiadając frazę „Hello IDA” lub po prostu naciskając przycisk na kierownicy, można aktywować asystenta głosowego bez obawy, że OpenAI uzyska dostęp do danych dotyczących jazdy. Volkswagen poważnie traktuje ochronę danych i zapewnia, że wszystkie pytania i odpowiedzi są natychmiast usuwane w celu zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa.
Podczas gdy większość asystentów głosowych w pojazdach ogranicza się do podstawowych funkcji, takich jak aktywacja ogrzewania siedzeń lub rozmrażanie szyb, często brakuje im zdolności konwersacyjnych i mają trudności z bardziej złożonymi poleceniami nawigacyjnymi. Fałszywe alarmy i konieczność powtarzania instrukcji ustnie to częste problemy. Wielu producentów samochodów polega na opcjach innych firm, takich jak Asystent Google i Alexa firmy Amazon.
VW stał się pierwszym producentem samochodów, który otwarcie przyjął chatbota, który wywołał niedawny boom w świecie AI. Dzięki współpracy z Cerence, zewnętrzną firmą programistyczną specjalizującą się w integracji ChatGPT na poziomie motoryzacyjnym, VW zintegruje chatbota OpenAI ze swoimi pojazdami.
Współpraca ta, ułatwiona przez oprogramowanie Chat Pro firmy Cerence, umożliwi asystentowi głosowemu VW dostarczanie odpowiednich odpowiedzi na niemal każde zapytanie. Podczas gdy inni producenci samochodów jedynie „testują” przydatność ChatGPT do użytku w pojazdach, VW odważnie idzie naprzód.
Decyzja ta pojawia się w momencie, gdy VW szuka impulsu, doświadczając trudnego roku naznaczonego rozczarowującym wzrostem sprzedaży, problemami z oprogramowaniem i zwolnieniami. Wygląda na to, że VW jest chętny do przyjęcia trendu AI w celu poprawy swojego technologicznego wizerunku.
Dobry pomysł?
źródło: VW / fot. Unsplash.com