W kwietniu 2023 roku pisaliśmy, że Unia Europejska zainwestuje w stacje ładowania elektryków w Polsce, przez co w naszym kraju znikną białe plamy. To szczególnie ważne zważywszy na to, że Polska znalazła się na ostatnim miejscu rankingu gotowości na auta elektryczne. Elektryków na polskich drogach przybywa, a punktów ładowania… też, ale nadal jest ich stanowczo zbyt mało. Właśnie poznaliśmy planowane lokalizacje dla nowych ładowarek dla aut elektrycznych przy autostradach oraz drogach szybkiego ruchu.
Nowe ładowarki dla aut elektrycznych przy głównych drogach w Polsce
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na dzierżawę nieruchomości przy autostradach i drogach szybkiego ruchu. Cel? Poprawa sieci stacji ładowania w kraju. Przetarg GDDKiA dotyczy nieruchomości, na których postawione zostaną ogólnodostępne stacje, znajdujące się na Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) przy autostradach A1, A2, A4 oraz drogach ekspresowych S3, S7, S8 i S19.
Łącznie dla ładowarek wyznaczono 15 lokalizacji. Wszystkie mają spełnić wymagania określone w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady UE dotyczącym rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR). Umowy o dzierżawę zostaną zawarte na 20 lat z opcją przedłużenia, co ma poprawić opłacalność inwestycji. Na mocy przepisów huby ładujące powinny się znajdować co maksymalnie 60 kilometrów, a dla aut ciężarowych co 120 kilometrów.
Nowe ładowarki dla aut elektrycznych oraz ewentualna towarzysząca im infrastruktura (np. automaty vendingowe i sklepy samoobsługowe) powstaną na MOP-ach:
- A1: Gorzelanka Wschód i Zachód, Starcza Wschód i Zachód
- A2: Ciosny Północ i Południe
- A4: Prószków i Krajków Północ
- S3: Lisiny Wschód i Zachód
- S7: Zbójecka Góra
- S8: Ochędzyn i Niwiska
- S19: Kamień Wschód i Zachód
GDDKiA czeka na oferty do 15 marca 2024 roku, po którym to terminie zostanie wyłoniony zwycięzca przetargu.
Źródło: GDDKiA