Koniec abonamentu RTV brzmi wprawdzie jak dobra wiadomość, ale tak naprawdę nowe prawo to złe wieści dla każdego, kto obecnie takowej daniny nie płaci. Zmiana sposobu egzekwowania podatku sprawi realnie, że abonament radiowo-telewizyjny zapłaci… absolutnie każdy Polak. W dalszym ciągu mało kto wie, że abonament RTV trzeba opłacać również za radio w aucie. Poczta Polska kontroluje samochody już teraz, choć na razie skala jest niewielka. 1 kwietnia nastąpi zmiana przepisów, a kontrole ruszą pełną parą. Dotyczyły będą one wyjątkowo nie obywateli, a samochodów.
Radio w aucie musi spełniać określone standardy
Od 1 stycznia 2021 roku każdy nowy samochód musi być wyposażony w tuner cyfrowego radia DAB+. Przepisy nie wymagały jednak, aby ten działał jako „gratis” i mógł być odblokowany w ramach abonamentu. Z dniem 1 kwietnia 2023 zaczęły obowiązywać przepisy nakazujące bezpłatny dostęp do tej funkcji. 1 kwietnia 2024 roku z kolei miałaby wejść w życie nowa ustawa Prawo Komunikacji Elektronicznej, pozwalająca kontrolować ten stan rzeczy. Trwają nad nią prace, a równolegle prowadzone są konsultacje społeczne. Ministerstwo Cyfryzacji zapowiada kontrole i przypomina o karach za niedopełnienie ustawowego obowiązku.
Zgodnie z art. 408 ust. 5 projektowanej ustawy Prawo Komunikacji Elektronicznej (PKE), który stanowi implementację art. 113 Europejskiego Kodeksu Łączności Elektronicznej, samochodowe odbiorniki radiofoniczne muszą umożliwiać odbiór i odtwarzanie co najmniej usług radiofonii cyfrowej świadczonych za pośrednictwem naziemnych cyfrowych transmisji radiofonicznych
– mówi cytowana przez dziennik.pl Monika Dębkowska z Ministerstwa Cyfryzacji.
Nakładanie kar nie jest polskim wymysłem. Obowiązek ten nakłada art. 421 projektu PKE, zgodnie z którym za kontrolę odpowiada prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE). Prawdopodobnie kompetencje kontrolne zostaną przeniesione na specjalnie do tego oddelegowanych kontrolerów.
Kontrolę przystosowania odbiorników samochodowych do odbioru cyfrowych transmisji będzie prowadził prezes UKE. Nabywcy wewnątrzwspólnotowi, jak również najemcy pojazdów kategorii M oferujący najem długoterminowy, którzy nie będą przestrzegać powyższego obowiązku, obciążeni zostaną przez prezesa UKE karą pieniężną w wysokości do 3 proc. uzyskanego przychodu
– głosi uzasadnienie przepisów.
Karani będą mogli być m.in. importerzy aut oraz spółki zajmujące się ich najmem. Kara za nieodpowiednie radio w aucie to nawet 3 procent przychodów osiągniętych w poprzednim roku kalendarzowym. Jeśli przychody firmy nie przekroczyły 500 tys. złotych, kara to maksymalnie 15 tysięcy złotych.
- Godne uwagi: Gigafabryka Tesli bez prądu aż do 17 marca. To wina niezbyt błyskotliwych ekoterrorystów
Abonament RTV za radio w aucie
Abonament za radio w samochodzie w 2024 roku to 8,70 złotych za 1 miesiąc – tyle samo, ile za radio w domu. Na ulgi mogą liczyć osoby odprowadzające go za kilka miesięcy z góry. Ulgi wynoszą:
- 3 procent miesięcznej opłaty za wniesienie opłaty za 2 miesiące z góry
- 4 procent miesięcznej opłaty za wniesienie opłaty za 3 miesiące z góry
- 5 procent miesięcznej opłaty za wniesienie opłaty za 6 miesięcy z góry
- 10 procent miesięcznej opłaty za wniesienie opłaty za 12 miesięcy z góry
Obniżki takie przekładają się na następujące opłaty:
- 1 m-c – 8,70 zł
- 2 m-ce- 16,90 zł
- 3 m-ce- 25,10 zł
- 4 m-ce – 33,80 zł
- 5 m-cy – 42,00 zł
- 6 m-cy – 49,60 zł
- 7 m-cy – 58,30 zł
- 8 m-cy – 66,50 zł
- 9 m-cy – 74,70 zł
- 10 m-cy – 83,40 zł
- 11 m-cy – 91,60 zł
- 12 m-cy – 94,00 zł
Jeżeli opłacasz abonament RTV w ramach gospodarstwa domowego, radio w aucie możesz użytkować „gratis”. Opłata miesięczna za odbiornik radiowy i telewizyjny to od 1 stycznia 2024 roku 27,30 złotych za 1 miesiąc.
Źródło: Dziennik.pl