Zmiany w Strefie Czystego Transportu w Warszawie. Dobre i złe wieści

Maksym SłomskiSkomentuj
Zmiany w Strefie Czystego Transportu w Warszawie. Dobre i złe wieści

Trwają intensywne prace nad Strefami Czystego Transportu w Polsce. Jako pierwsze zdają się finiszować projekty w Warszawie i Krakowie. Warszawski ratusz przygotował właśnie nowy projekt uchwały, który w pewnym stopniu może przypaść do gustu mieszkańcom obszarów objętych SCT. Zmiany w Strefie Czystego Transportu w stolicy Polski zakładają też poszerzenie wcześniej zaproponowanych granic.

Zmiany w Strefie Czystego Transportu w Warszawie

Strefy czystego transportu to obszary w polskich miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, po których już niebawem mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające określone normy emisji spalin. Mandat za nieprzestrzeganie zasad strefy będzie wynosił do 500 złotych.

Dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym w Warszawie Tamás Dombi powiedział, że SCT zostanie poszerzona. Zmiany w nowym projekcie uchwały dotyczącym Strefy Czystego Transportu w Warszawie postulują rozszerzenie jej o całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ, prawie całą Ochotę (poza SCT fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni) i Pragę Południe (poza SCT Olszynka Grochowska: niezamieszkały obszar PKP i rezerwatu przyrody), większość Mokotowa (poza SCT Sadyba, Stegny, Augustówka i fragment Służewca), ok. połowę Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia).

To złe wieści dla grona kierowców przemieszczających się starszymi autami oraz mieszkańców tychże rejonów miasta stołecznego. Są też dobre nowiny.

Nowe granice Strefy Czystego Transportu w Warszawie
Nowe granice Strefy Czystego Transportu w Warszawie. | Źródło: mat. prasowe

Włodarze miasta chcą dać mieszkańcom dodatkowe cztery lata na dostosowanie się do zmian. Wiele osób zastanawiało się, co z mieszkańcami terenów ujętych w Strefie Czystego Transportu. Czy z miejsca będą musieli się wyprowadzić, pozbyć samochodów lub kupić nowe, na które niektórzy nie mają pieniędzy? Okazuje się, że projekt wobec nich złagodzono. Tamás Dombi zakomunikował:

Jak ktoś mieszka w strefie, nie będzie od 1 lipca 2024 roku „uziemiony”, ale będzie miał jeszcze 3,5 roku, żeby się dostosować do tych wymogów. Jego te wymagania będą dotykały od 1 stycznia 2028 roku. Co więcej, wyjątek ma zostać wprowadzony dla seniorów, którzy w 2023 roku ukończą 70 lat. Jeśli przed przyjęciem uchwały będą właścicielami pojazdów, będą oni bezterminowo zwolnieni z zasad obowiązujących w ramach SCT.

Etapy wdrażania SCT dla aut osób mieszkających na terenie SCT oraz dla płacących podatki w Warszawie
Etapy wdrażania SCT dla aut osób mieszkających na terenie SCT oraz dla płacących podatki w Warszawie. | Źródło: mat. prasowe

Wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski tłumaczył:

Uwzględniliśmy głosy osób mieszkających w obrębie strefy oraz seniorów, którzy z wielu powodów mogą mieć trudność w dostosowaniu się do zasad. Jednocześnie wsłuchaliśmy się w głos tych mieszkańców, którzy troszczą się zdrowie i jakość powietrza, dlatego zadecydowaliśmy o powiększeniu obszaru strefy czystego transportu, co sprawi, że efekt dla jakości powietrza będzie znaczący.

Taryfy ulgowej nie będzie jednak dla pozostałych mieszkańców Warszawy oraz osób przyjezdnych.

Etapy wdrażania SCT dla osób mieszkających poza Warszawą oraz aut zakupionych po przyjęciu uchwały.
Etapy wdrażania SCT dla osób mieszkających poza Warszawą oraz aut zakupionych po przyjęciu uchwały. | Źródło: mat. prasowe

Jeśli radni przyjmą uchwałę, Strefa Czystego Transportu w Warszawie wejdzie w życie 1 lipca przyszłego roku.

Źródło: mat. prasowe, sctwarszawa.pl

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.