Historia IEM rozpoczęła się w 2006 roku. Pierwszy finał miał miejsce na targach CeBIT w Hanowerze, gdzie odbywał się przez kolejnych sześć lat, czyli dopóki schedy po nim nie przejął katowicki Spodek. Intel Extreme Masters był początkowo ligą europejską, dopiero w drugim sezonie w latach 2007 – 2008 urósł do rangi globalnego wydarzenia. To był początek niesamowitej podróży, która trwa do dziś. W siódmym sezonie jeden z przystanków IEM po raz pierwszy zawitał w katowickim Spodku. W kolejnym sezonie Katowice stały się już gospodarzem finału tego jednego z największych turniejów e-sportowych.
Dyscypliny IEM zmieniały się w czasie. W pierwszym sezonie zawodnicy rywalizowali w Counter-Strike 1.6 i Warcraft III. Gry z gatunku FPS oraz strategiczne stały się fundamentem rozwoju e-sportu ze względu na spektakularny charakter rozgrywek. Wzrost gier z gatunku MOBA wniósł z kolei w piątym sezonie do cyklu IEM popularną grę free-to-play – League of Legends, która od tej pory stała się najważniejszym tytułem kolejnych sezonów.
W 2010 roku kanon gier powiększył się o popularną produkcję Blizzarda, StarCraft II, zastępując tym samym, w roli gry strategicznej, Warcraft. To właśnie zawodnik tej gry – Kim „sOs” Yoo Jin w ósmej edycji IEM zgarnął najwyższą w historii jednostkową nagrodę o wartości 100 tysięcy dolarów. W szóstym sezonie zarówno gracze, jak i widzowie, pożegnali się z Counter-Strike 1.6. Rozgrywki wzbogaciły się za to o obecnie najpopularniejszą na świecie grę free-to-play – League of Legends.
Ósmy sezon okazał się przełomowy. W 2014 roku po raz pierwszy finał IEM odbył się nie w Hanowerze, a w Katowicach, które ugościły kilkadziesiąt tysięcy fanów e-sportu. W tym sezonie jako turniej dodatkowy pojawiły się również rozgrywki w Counter-Strike: Global Offensive. Popularna gra FPS zastąpiła królujące wcześniej na scenie Counter-Strike 1.6, które odeszło rok wcześniej na e-sportową emeryturę.
To właśnie w Katowicach padły wszelkie możliwe rekordy cyklu Intel Extreme Masters. W szczytowym momencie, w trakcie finału w 2015 roku, transmisję na popularnej platformie streamingowej Twitch oglądało ponad milion osób, a katowicki Spodek odwiedziło ponad 100 tysięcy miłośników e-sportu. Istotny udział w narodzinach tego fenomenu miało powstanie w 2011 platformy streamingowej – Twitch.tv. Był to kamień milowy w procesie docierania do odbiorców z całego świata. Dzięki tego typu serwisom wyraźnie widać, że mamy do czynienia z globalnym charakterem ligi Intel Extreme Masters.
Źródło: Informacja prasowa