Więcej reklam w telewizji
Obecnie, przepisy zezwalają stacjom telewizyjnym na emitowanie maksymalnie 12 minut reklam na przestrzeni jednej godziny zegarowej. Serwis wirtualnemedia.pl powołując się na swoje źródła informuje, iż nowe zasady wprowadzą trzy przedziały czasowe w ciągu doby, w obrębie których proces emisji reklam będzie bardziej elastyczny. Zamiast maksymalnie 12 minut w każdej godzinie będzie można emitować swobodniej nawet 144 minut reklam na przestrzeni dwunastu godzin, oczywiście z pewnymi zastrzeżeniami. Celem przyświecającym ustawodawcy jest „zahamowanie spadku wydatków reklamowych w telewizji”.
Zgodnie z zaproponowanymi zmianami, reklamy mogłyby być emitowane:
- W godzinach od 6:00 do 18:00 – przez 20% czasu antenowego (maksymalnie 144 minuty)
- W godzinach od 18:00 do 24:00 – przez 20% czasu antenowego (maksymalnie 72 minuty)
- W godzinach od 24:00 do 6:00 – przez… dowolny czas
Projekt uzasadnia, iż w porze nocnej (od 24 do 6 rano) oglądalność jest niska, a utrzymywanie limitów „nie ma jakiegokolwiek uzasadnienia”.
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego uważa, że wzrost przychodów nie będzie znaczący. Zmiany jednak pozwolą zahamować spadek udziału reklamy telewizyjnej w rynku reklamy i pozwolić utrzymać dotychczasowe wzrosty przychodów nadawców na poziomie ok. 5% rocznie.
Wyłączenia w emisji reklam
Obecnie przepisy zakazują Telewizji Polskiej i Polskiemu Radiu praktyk polegających na przerywaniu reklamami seriali, filmów i programów. Wyjątek stanowią przerwy w emisji programów sportowych. Oznacza to, że Telewizja Publiczna nie zawsze może wykorzystać swoje 12-minutowe limity reklamowe.
Żaden nadawca nie może przerywać reklamami serwisów informacyjnych, programów dla dzieci oraz audycji religijnych, publicystycznych i dokumentalnych krótszych niż 30 minut. Utrzymany ma zostać także odstęp co najmniej 20 minut pomiędzy przerwami reklamowymi w telewizji w przypadku seriali i programów oraz 45 minut w przypadku filmów.
Źródło: Wirtualnemedia.pl