Nowe mandaty także dla użytkowników hulajnóg elektrycznych. Warto uważać

Piotr MalinowskiSkomentuj
Nowe mandaty także dla użytkowników hulajnóg elektrycznych. Warto uważać
Noworoczne zmiany w Kodeksie wykroczeń dotyczą również hulajnóg elektrycznych – osoby kierujące tymi pojazdami muszą przygotować się nie tylko na wyższe mandaty, ale też konkretniejsze regulacje. Radzimy więc zapoznać się z poniższym tekstem, by uniknąć ewentualnych zaskoczeń i nieprzyjemności.

Hulajnogi elektryczne stały się bardziej widoczne dla polskiego prawa

Najnowsza nowelizacja w Kodeksie wykroczeń to temat, o którym było dosyć głośno przez ostatnie miesiące. Oczywiście najczęściej podejmowaną kwestią okazał się zaktualizowany taryfikator mandatów zakładający kary nawet kilkukrotnie wyższe od tych wcześniej obowiązujących. Wszedł on w życie wraz z rozpoczęciem kalendarzowego roku 2022.

Po raz pierwszy w historii obejmuje on swoim zasięgiem hulajnogi elektryczne, które od połowy ubiegłego roku uznawane są za pojazd. Wyszczególniona została nawet specjalna lista nazwana „Przepisy dodatkowe o ruchu rowerów, hulajnóg elektrycznych, urządzeń transportu osobistego, motorowerów oraz pojazdów zaprzęgowych”. Jakie nowe przewinienia się na niej znalazły?

Przede wszystkim uwagę należy zwrócić na „Naruszenie przez kierującego rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego, korzystającego z chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów i pieszych, obowiązku poruszania się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego (300 zł kary), ustąpienia pierwszeństwa pieszemu (300 zł kary), nieutrudnienia ruchu pieszemu (300 zł kary)”.

hulajnogi nowe mandaty 2Źródło: pixabay.com (@Surprising_Shots)

Dotkliwe okazać się może także „Naruszenie przez kierującego rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego przepisów o korzystaniu z chodnika lub drogi dla pieszych (200 zł kary)”. Jest to o tyle kontrowersyjny zapis, że wciąż trwają dyskusję o określeniu czy naprawdę konieczne jest kierowanie hulajnogą elektryczną wyłącznie po chodniku.

Oczywiście nie brakuje także „lżejszych” przewinień, za które grożą nieco mniejsze mandaty. Chodzi tu chociażby o „Naruszenie przez kierującego rowerem lub hulajnogą elektryczną obowiązku korzystania z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić (100 zł kary)” czy „Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przez kierującego rowerem lub hulajnogą elektryczną korzystającego z drogi dla rowerów i pieszych (100 zł kary)”.

Uwagę należy zwrócić również na najbardziej podstawowe przepisy pokroju „Naruszenie przez kierującego hulajnogą elektryczną zakazu jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy (50 zł kary)” czy „Naruszenie przez kierującego hulajnogą elektryczną zakazu jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu (50 zł kary)”.

Oczywiście przepisów i powiązanych z ich nieprzestrzeganiem kar jest o wiele więcej. Zachęcamy więc do zerknięcia na „Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń”, które możecie znaleźć w internetowym Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.

Źródło: gov.pl / Foto. pixabay.com (@aixklusiv)

Udostępnij

Piotr MalinowskiDziennikarz z pasji i wykształcenia. Jest związany z popularnymi serwisami branżowymi, gdzie od siedmiu lat publikuje treści o nowych technologiach, gamingu oraz „ludziach internetu”. Fascynuje go wpływ influencer marketingu na społeczeństwo oraz szeroko pojęte przyczyny i skutki nierówności społecznych. Prywatnie fan powieści/filmów grozy, gier studia Piranha Bytes, podcastów kryminalnych, dobrej kawy oraz rowerowych wycieczek.