Oscary 2024 za nami. Zdaniem jednych nagrody przyznawane przez amerykańską akademię filmową nie mają żadnego znaczenia, bowiem preferowane są produkcje słabe i poprawne politycznie. Inni twierdzą zaś, że wyniki Oscarów podpowiadają, jaki film warto obejrzeć. Znamy już wyniki Oscarów 2024 i mamy listę nagrodzonych przez Amerykańską Akademię Sztuki i Wiedzy Filmowej. Tym razem Oscary absolutnie zdominował „Oppenheimer”, który zgarnął aż siedem statuetek.
Oscary 2024 – kto wygrał?
„Oppenheimer” Christophera Nolana został nominowany w 13 kategoriach, a swojej wyższości dowiódł w aż 7. Film dostał nagrody w kategoriach najlepszy film, najlepsza reżyseria, najlepsze zdjęcia, najlepsza muzyka, najlepszy montaż, najlepszy aktor i najlepsza drugoplanowa rola męska.
Pośród zwycięzców nagród w wielu kategoriach znalazł się też film „Biedne istoty” Yorgosa Lanthimosa. Nagrodzono go w łącznie czterech: najlepsze kostiumy, najlepsza scenografia, najlepsza charakteryzacja i najlepsza aktorka (Emma Stone).
Na gali nie zabrakło sytuacji… nietuzinkowych. Bohaterem jednej z nich był John Cena, który ogłaszał wyniki kategorii na najlepsze kostiumy.
Prowadzący galę czwarty rok z rzędu Jimmy Kimmel został oceniony pozytywnie, choć skrytykować go postanowił sam Donald Trump. Kimmel odparł mu ze sceny „czy to już koniec pana odsiadki?”.
Oscary 2024 – pełna lista nagrodzonych
Zwycięzca każdej kategorii wyróżniony na pierwszej pozycji.
Najlepszy film
- „Oppenheimer”
- „Amerykańska fikcja”
- „Anatomia upadku”
- „Barbie”
- „Przesilenie zimowe”
- „Czas krwawego księżyca”
- „Maestro”
- „Poprzednie życie”
- „Biedne istoty”
- „Strefa interesów”
Najlepsza reżyseria
- Christopher Nolan – „Oppenheimer”
- Martin Scorsese – „Czas krwawego księżyca”
- Justine Triet – „Anatomia upadku”
- Yorgos Lanthimos – „Biedne istoty”
- Jonathan Glazer – „Strefa interesów”
Najlepsza aktorka w roli główne
- Emma Stone – „Biedne istoty”
- Annette Bening – „Nyad”
- Lily Gladstone – „Czas krwawego księżyca”
- Sandra Hüller – „Anatomia upadku”
- Carey Mulligan – „Maestro”
Najlepszy aktor w roli głównej
- Cillian Murphy – „Oppenheimer”
- Bradley Cooper – „Maestro”
- Colman Domingo – „Rustin”
- Paul Giamatti – „Przesilenie zimowe”
- Jeffrey Wright – „Amerykańska fikcja”
Najlepsza aktorka w roli drugoplanowej
- Da’Vine Joy Randolph – „Przesilenie zimowe”
- Emily Blunt – „Oppenheimer”
- Danielle Brooks – „Kolor purpury”
- America Ferrera – „Barbie”
- Jodie Foster – „Nyad”
Najlepszy aktor w roli drugoplanowej
- Robert Downey jr – „Oppenheimer”
- Sterling K. Brown – „Amerykańska fikcja”
- Robert De Niro – „Czas krwawego księżyca”
- Ryan Gosling – „Barbie”
- Mark Ruffalo – „Biedne istoty”
Najlepszy scenariusz adaptowany
- „Amerykańska fikcja” Cord Jefferson
- „Barbie” Greta Gerwig, Noah Baumbach
- „Oppenheimer Christopher Nolan
- „Biedne istoty” Tony McNamara
- „Strefa interesów” Jonathan Glazer
Najlepszy scenariusz oryginalny
- „Anatomia upadku” Justine Triet, Arthur Harari
- „Przesilenie zimowe” David Hemingson
- „Maestro” Bradley Cooper, Josh Singer
- „Obsesja” Samy Bruch, Alex Mechanik
- „Poprzednie życie” Celine Song
Najlepszy pełnometrażowy film międzynarodowy
- „Strefa interesów” (Wielka Brytania)
- „Ja, kapitan” (Włochy)
- „Perfect Days” (Japonia)
- „Śnieżne bractwo” (Hiszpania)
- „Pokój nauczycielski” (Niemcy)
Najlepszy aktorski film krótkometrażowy
- „The Wonderful Story of Henry Sugar” – Wes Anderson i Steven Rales
- „The After” Misan Harriman i Nicky Bentham
- „Invincible” Vincent René-Lortie i Samuel Caron
- „Knight of Fortune” Lasse Lyskjar Noer i Christian Norlyk
- „Red, White and Blue” Nazrin Choudhury i Sara McFarlane
Najlepszy krótkometrażowy film animowany
- „War Is Over! Inspired by the Music of John & Yoko” – Dave Mullins i Brad Booker
- „Letter to a Pig” – Tal Kantor i Amit R. Gicelter
- „Ninety-Five Senses” – Jerusha Hess i Jared Hess
- „Our Uniform” – Yegane Moghaddam
- „Pachyderme” – Stéphanie Clément i Marc Rius
Najlepszy pełnometrażowy film animowany
- „Chłopiec i czapla” – Hayao Miyazaki i Toshio Suzuki
- „Elemental” – Peter Sohn i Denise Ream
- „Nimona” – Nick Bruno, Troy Quane, Karen Ryan i Julie Zackary
- „Pies i robot” – Pablo Berger, Ibon Cormenzana, Ignasi Estapé i Sandra Tapia Díaz
- „Spider-Man: Poprzez multiwersum” – Kemp Powers, Justin K. Thompson, Phil Lord, Christopher Miller i Amy Pascal
Najlepszy film dokumentalny
- „20 dni w Mariupolu” – Mstyslav Chernov, Michelle Mizner i Raney Aronson-Rath
- „Bobi Wine: Prezydent z getta” – Moses Bwayo, Christopher Sharp and John Battsek
- „Wieczna pamięć”
- „Cztery córki” – Kaouther Ben Hania i Nadim Cheikhrouha
- „To Kill a Tiger” – Nisha Pahuja, Cornelia Principe i David Oppenheim
Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny
- „The Last Repair Shop” – Ben Proudfoot i Kris Bowers
- „The ABCs of Book Banning” – Sheila Nevins i Trish Adlesic
- „The Barber of Little Rock” – John Hoffman i Christine Turner
- „Island in Between” – S. Leo Chiang i Jean Tsien
- „Nai Nai & Wai Po” – Sean Wang i Sam Davis
Najlepsza muzyka do filmu
- „Oppenheimer” – Ludwig Göransson
- „American Fiction” – Laura Karpman
- „Indiana Jones i artefakt przeznaczenia” – John Williams
- „Czas krwawego księżyca” – Robbie Robertson
- „Biedne istoty” Jerskin Fendrix
Najlepsza piosenka
- „What Was I Made For?” z filmu „Barbie” (muzyka i tekst: Billie Eilish oraz Finneas O’Connell)
- „The Fire Inside” z filmu „Flamin’ Hot: Smak sukcesu” (muzyka i tekst: Diane Warren)
- „I’m Just Ken” z filmu „Barbie” (muzyka i tekst: Mark Ronson i Andrew Wyatt)
- „It Never Went Away” z filmu „Jon Batiste: Amerykańska symfonia” (muzyka i tekst: Jon Batiste i Dan Wilson)
- „Wahzhazhe (A Song For My People)” z filmu „Czas krwawego księżyca” (muzyka i tekst: Scott George)
Najlepszy dźwięk
- „Strefa interesów” – Tarn Willers i Johnnie Burn
- „Twórca” – Ian Voigt, Erik Aadahl, Ethan Van der Ryn, Tom Ozanich i Dean Zupancic
- „Maestro” – Steven A. Morrow, Richard King, Jason Ruder, Tom Ozanich i Dean Zupancic
- „Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One” – Chris Munro, James H. Mather, Chris Burdon i Mark Taylor
- „Oppenheimer” – Willie Burton, Richard King, Gary A. Rizzo i Kevin O’Connell
Najlepsze zdjęcia
- „Oppenheimer” – Hoyte van Hoytema
- „El Conde” – Edward Lachman
- „Czas krwawego księzyca” – Rodrigo Prieto
- „Maestro” – Matthew Libatique
- „Biedne istoty” – Robbie Ryan
Najlepszy montaż
- „Oppenheimer” – Jennifer Lame
- „Anatomia upadku” – Laurent Sénéchal
- „Przesilenie zimowe” – Kevin Tent
- „Czas krwawego księżyca” – Thelma Schoonmaker
- „Biedne istoty” – Yorgos Mavropsaridis
Najlepsza scenografia
- „Biedne istoty” – James Price, Shona Heath, Zsuzsa Mihalek
- „Barbie” – Sarah Greenwood, Katie Spencer
- „Czas krwawego księżyca” – Jack Fisk, Adam Willis
- „Napoleon” – Arthur Max, Elli Griff
- „Oppenheimer” – Ruth De Jong, Claire Kaufman
Najlepsza charakteryzacja
- „Biedne istoty” Nadia Stacey, Mark Coulier i Josh Weston
- „Gołda” Karen Hartley Thomas, Suzi Battersby i Ashra Kelly-Blue
- „Maestro” Kazu Hiro, Kay Georgiou i Lori McCoy-Bell
- „Oppenheimer” Luisa Abel
- „Śnieżne bractwo” Ana López-Puigcerver, David Martí i Montse Ribé
Najlepsze kostiumy
- „Biedne istoty” – Holly Waddington
- „Barbie” – Jacqueline Durran
- „Czas krwawego księżyca” – Jacqueline West
- „Napoleon” – Janty Yates i Dave Crossman
- „Oppenheimer” – Ellen Mirojnick
Najlepsze efekty wizualne
- „Godzilla Minus One” – Takashi Yamazaki, Kiyoko Shibuya, Masaki Takahashi i Tatsuji Nojima
- „Twórca” Jay Cooper, Ian Comley, Andrew Roberts i Neil Corbould
- „Strażnicy Galaktyki vol. 3” – Stephane Ceretti, Alexis Wajsbrot, Guy Williams i Theo Bialek
- „Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One” Alex Wuttke, Simone Coco, Jeff Sutherland i Neil Corbould
- „Napoleon” – Charley Henley, Luc-Ewen Martin-Fenouillet, Simone Coco i Neil Corbould
Źródło: mat. własny