SpaceX wysłało na stację kosmiczną załogową kapsułę Crew Dragon

Piotr MalinowskiSkomentuj
SpaceX wysłało na stację kosmiczną załogową kapsułę Crew Dragon
O godzinie 8:49 odbył się start misji demonstracyjnej załogowej kapsuły Crew Dragon, która wystrzeliła w powietrze na rakiecie Falcon 9. Wszystkie fazy lotu przebiegły pomyślnie, więc możemy śmiało mówić o niemałym sukcesie i osiągnięciu kamienia milowego przez firmę Elona Muska.

Jaki był w ogóle cel akcji? Przede wszystkim chodzi tutaj o możliwość szybkiego transportowania astronautów na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Dzisiejszy lot miał jedynie charakter pokazowy, więc zamiast żywego człowieka, na pokładzie kapsuły znalazł się manekin o imieniu Ripley.

Po każdym pomyślnie zaliczonym etapie transportu Crew Dragon na ISS rozbrzmiewały wśród ekipy SpaceX i NASA gromkie okrzyki euforii. Nie ma w tym oczywiście nic dziwnego – mamy do czynienia przecież z przełomowym momentem w historii „ludzi w kosmosie”. Obie firmy zadowolone są przede wszystkim z tego, że tysiące godzin prac, analiz i planowania tego ogromnego przedsięwzięcia nie poszły na marne.

Sama kapsuła była wyposażona tak, jakby dokonywano już transportu faktycznych astronautów. Znalazły się na niej zapasy i sprzęt ważący około 180 kilogramów. Wspomnianego manekina „ubrano” także w masę czujników, które zbierały różne dane podczas całego lotu – pracowników SpaceX czeka więc jeszcze mnóstwo pracy związanej z analizowaniem tychże informacji.

Crew Dragon na razie nie jest jeszcze zadokowana z Międzynarodową Stacją Kosmiczną. Obecnie trwają testy kapsuły w bliskości stacji – ostateczne dokowanie planowane jest na 3 marca około południa. Po pięciu dniach, bo 8 marca, odbyć ma się odłączenie urządzenia i jego powrót na Ziemię. Miejsce lądowania to Atlantyk.

Źródło: NASA

Udostępnij

Piotr MalinowskiDziennikarz z pasji i wykształcenia. Jest związany z popularnymi serwisami branżowymi, gdzie od siedmiu lat publikuje treści o nowych technologiach, gamingu oraz „ludziach internetu”. Fascynuje go wpływ influencer marketingu na społeczeństwo oraz szeroko pojęte przyczyny i skutki nierówności społecznych. Prywatnie fan powieści/filmów grozy, gier studia Piranha Bytes, podcastów kryminalnych, dobrej kawy oraz rowerowych wycieczek.