Polsat wprowadzał telewidzów w błąd. Blisko 10 mln zł kary

Mateusz PonikowskiSkomentuj
Polsat wprowadzał telewidzów w błąd. Blisko 10 mln zł kary

Prezes UOKiK poinformował o nałożeniu kary finansowej na Telewizję Polsat oraz spółkę Teleaudio Dwa. Poszło o konkurs, do udziału w którym zachęcano na antenie stacji w noc sylwestrową 2021 roku.

Jak podaje UOKiK, wbrew przekazom, wysłanie pojedynczego SMS-a nie umożliwiało udziału w grze o jakiekolwiek nagrody.

Sylwester Szczęścia na celowniku UOKiK

Sprawa dotyczy konkursu, który Telewizja Polsat razem ze spółką Teleaudio Dwa zorganizowała w noc sylwestrową 2021 roku. Konkurs SMS „Wygraj 100 000 zł lub auto oraz nagrody dodatkowe” promowany był przez prowadzących koncert na żywo. Pracownicy stacji zapewniali, że wystarczy wysłać SMS o treści SYLWESTER pod numer 7370, aby grać o jeden z czterech eleganckich samochodów. Podczas koncertu zachęta do wysłania wiadomości SMS pojawiała się też na specjalnej belce.

Według UOKiK, Telewizja Polsat i Teleaudio Dwa wprowadzali konsumentów w błąd co do zasad, kosztów uczestnictwa w konkursie, jego przebiegu oraz możliwych do zdobycia nagród.

Wbrew powtarzanym wielokrotnie przekazom wysłanie pojedynczej wiadomości SMS za 3,69 zł nie umożliwiało udziału w grze o zapowiadane nagrody, miało jedynie charakter zgłoszeniowy i uruchamiało etapy przewidziane przez organizatora. Kolejnym było odesłanie odpowiedzi na 2 płatne SMS-y o wybór nagrody głównej oraz o kod pocztowy. Umożliwiało to udział w grze o nagrody sylwestrowe i nagrody główne, ale nadal nie zapewniało zdobycia jakiejkolwiek nagrody w konkursie, czego nie sposób było wywnioskować z przekazu audycji oraz wysłanych do widzów wiadomość od organizatorów.

Urzędnicy zaznaczają, że w przeciwieństwie do zapewnień prowadzących koncert, w rzeczywistości w noc sylwestrową widzownie nie mogli zdobyć obiecywanych nagród głównych. Dopiero 4 stycznia dostarczano wiadomość o zakwalifikowaniu do finału.

Ile zatem trzeba było wysłać wiadomości, aby wziąć udział w zabawie? UOKiK wylicza, że widz, który chciał wziąć udział w finale gry o nagrodę główną, musiał wysłać 4 SMS-y wydając w sumie 14,76 zł.

„Przygotowując konkurs każdy organizator musi pamiętać o podstawowych zasadach uczciwości. Sylwestrowe, noworoczne quizy zachęcają konsumentów do spontanicznego udziału. Na ich popularność wpływa wiele czynników, nie bez znaczenia jest także nadzieja na łatwą wygraną w ten wyjątkowy wieczór. Jasne informacje o tym, co trzeba zrobić by wygrać, to recepta na sukces w każdym organizowanym konkursie. Zasady i ich sposób prezentowania powinny być przejrzyste i nie mogą wprowadzać w błąd, podobnie jak informacje tekstowe wysyłane do konsumentów oczekujących na wygraną”

– komentuje Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Organizatorzy konkursu zostali ukarani przez Prezesa UOKiK karą finansową w wysokości blisko 10 mln zł. Telewizja Polsat zapłaci 9 557 918 zł, a spółka Teleaudio Dwa 388 269 zł. Decyzja jest nieprawomocna – spółki mogą złożyć od niej odwołanie.

Źródło: UOKiK

Udostępnij

Mateusz PonikowskiWspółzałożyciel serwisu instalki.pl od ponad 18 lat aktywny w branży mediów technologicznych.