Polacy płacą zbyt mało za dostawy paczek. Nadchodzą podwyżki?

Piotr MalinowskiSkomentuj
Polacy płacą zbyt mało za dostawy paczek. Nadchodzą podwyżki?

Okazuje się, że obywatele Polski mają niemałe powody do radości, ponieważ płacą oni za usługi kurierskie bardzo mało. Tak przynajmniej twierdzi prezes rodzimego oddziału DPD, który poinformował o ogromnej konkurencyjności naszego rynku. Istnieje więc spora szansa, iż poszczególne firmy już wkrótce podejmą kontrowersyjne decyzje dotyczące podwyżek, czego zapewne nie chcieliby konsumenci. Wykonanie takich kroków wydaje się jednak nieuniknione, choć oczywiście nadal są to wyłącznie przypuszczenia oraz wyciąganie wniosków.

DPD szykuje się do podniesienia cen usług kurierskich?

Automaty paczkowe królują i rozpychają się łokciami gdzie tylko mogą. Narzekania klientów jednak nie słychać, bowiem oferowane usługi są niezwykle wygodne i dostępne praktycznie dla każdego. Paczkomaty oraz maszyny innych podmiotów stoją już nawet w bardzo małych wsiach – korzystanie ze standardowych dostaw kurierskich bywa przez to niezwykle uciążliwe, często także trwa dłużej. Cenowo także to wszystko nie prezentuje się najgorzej.

Polska Agencja Prasowa (PAP) przytacza dane dostępne za pośrednictwem „Raportu o stanie rynku pocztowego w 2023 roku”. Okazuje się, że w przeciągu minionych dwunastu miesięcy postawiono w Polsce dokładnie 11350 samoobsługowych automatów paczkowych. Przekłada się to na wzrost o 42,2% w stosunku do roku poprzedniego. Obecność licznej konkurencji wymusza tym samym oferowanie jak najkorzystniejszych cen. Tego samego zdania jest prezes polskiego oddziału DPD, Rafał Nawłoka.

Wspomniana presja cenowa ma istnieć u nas od wielu lat, co skutkuje bardzo niskimi cenami za przesyłki w stosunku do innych europejskich krajów. Mimo tego DPD chce w naszym kraju posiadać łącznie 9000 automatów paczkowych do końca bieżącego roku. Tak ogromna inwestycja generuje oczywiście mnóstwo kosztów, więc PAP słusznie zapytał się o zamiary utrzymania obecnie obowiązującego cennika. Cóż, tutaj udzielono dość pokrętnej odpowiedzi.

Nawłoka przyznał bowiem, że bardzo trudno jest to zaplanować. Nie wiadomo bowiem jeszcze jakie koszty dotkną firmę w przyszłym roku. Dopiero po nadchodzącej analizie dojdzie do oceny czy Polacy będą musieli mierzyć się z podwyżkami. Jest to oczywiście bardzo prawdopodobne, choć nie wyprzedzajmy faktów – być może korporacje miło nas wszystkich zaskoczą.

Czy konkurencja zwiększy ceny?

Jeśli zaś chodzi o inne usługi, to Allegro nie planuje zmieniać cen do 2024 roku – nawet pomimo wzrostu kosztów logistycznych. Dlatego konsumenci mogą być pewni, że nie zapłacą więcej za przesyłki w ramach Allegro Delivery i automatów Allegro One Box. Przypominamy, iż niedawno firma nawiązała współpracę z ORLEN Paczką, co znacznie ułatwiło życie konsumentom. Trudno obecnie oszacować szanse na dołączenie innych koncernów do tego programu. DPD myśli nad tym, natomiast InPost wręcz odrzuca taką propozycję.

Zdecydowanym liderem na rynku pozostaje oczywiście InPost z ponad 22000 paczkomatami umieszczonymi w różnych miejscach Polski.

Źródło: Polska Agencja Prasowa (PAP) / Zdjęcie otwierające: DPD

Udostępnij

Piotr MalinowskiDziennikarz z pasji i wykształcenia. Jest związany z popularnymi serwisami branżowymi, gdzie od siedmiu lat publikuje treści o nowych technologiach, gamingu oraz „ludziach internetu”. Fascynuje go wpływ influencer marketingu na społeczeństwo oraz szeroko pojęte przyczyny i skutki nierówności społecznych. Prywatnie fan powieści/filmów grozy, gier studia Piranha Bytes, podcastów kryminalnych, dobrej kawy oraz rowerowych wycieczek.