Podczas gdy liczba osób korzystających z oprogramowania blokującego reklamy na swoich komputerach zwiększa się stosunkowo powoli, wśród właścicieli smartfonów proces ten jest znacznie szybszy.
Obecnie co najmniej 419 milionów ludzi zapobiega wyświetlaniu reklam na urządzeniach mobilnych, a to oznacza aż 22 proc. użytkowników z ogólnej liczby 1,9 miliarda właścicieli smartfonów. Dane pochodzą z PageFair, irlandzkiej firmy dostarczającej wydawcom internetowym rozwiązań w zakresie walki z tym procederem.
Według raportu PageFair aplikacje blokujące reklamy na urządzeniach przenośnych są szczególnie popularne na rynkach wschodzących, głównie w rejonie Azji i Pacyfiku, gdzie 36 proc. właścicieli smartfonów blokuje reklamy.
Liczba ta jest znacznie niższa w Stanach Zjednoczonych i Europie, gdzie miesięcznie odnotowano 14 milionów aktywnych użytkowników korzystających z oprogramowania blokującego niechciane informacje. Tylko 2 proc. smartfonów w posiadaniu Amerykanów – 4,3 miliona osób – wyposażonych zostało w programy typu adblock.
Dla porównania w Chinach jest 156 milionów ludzi, którzy nie chcą być bombardowani reklamami, zaś w Indiach 122 miliony userów ma uruchomione programy zapobiegające wyświetlaniu uporczywych ogłoszeń. Według specjalistów z PageFair właściciele smartfonów starają się zminimalizować wydatki związane z kosztami danych mobilnych i stąd tak wysoka popularność programów blokujących wyświetlanie reklam.
Przypomnijmy, że w zeszłorocznym raporcie PageFair pojawiło się szacunkowe wyliczenie dotyczące strat reklamodawców z tytułu blokowania reklam, niezależnie od platformy. Według analityków irlandzkiej firmy była to kwota 21,8 miliarda dolarów. Podobne badanie w zeszłym miesiącu przeprowadziła firma Juniper Research, według której popularność technologii blokowania reklam będzie rosła, natomiast straty reklamodawców z tego tytułu wzrosną do 27 miliardów dolarów w 2020 roku.
W lutym, w Wielkiej Brytanii, operator komórkowy o nazwie Three ogłosił, że rozpoczął blokowanie reklam z poziomu sieci. Było to możliwe po podpisaniu kontraktu z Shine, izraelską firmą, która specjalizuje się w blokowaniu reklam na urządzeniach mobilnych. To jednocześnie pierwsza tego typu, uderzająca w reklamodawców, akcja w Europie.
Przypomnijmy, że w Polsce, według PageFair i Adobe, łączna liczba osób blokujących wyświetlanie reklam na komputerach lub smartfonach wynosi 7 mln ludzi. Oznacza to, że aż 35 proc. polskich internautów aktywnie zwalcza reklamy.
Źródło: techxplore