Nie będzie przesadą jeśli powiem, że BLIK stał się powszechnym standardem płatności mobilnych, który na dobre zagościł w aplikacjach bankowości mobilnej. Usługa wciąż się rozwija, a grono jej aktywnych użytkowników oraz ilość transakcji przez nich wykonywanych stale rośnie. Zgodnie z informacją podaną przez Polski Standard Płatności, spółka ustanowiła kolejny rekord. Mowa jest w tym przypadku o 1 miliardzie wykonanych transakcji w okresie od stycznia do sierpnia 2023 roku.
BLIK dostępny jest na polskim rynku od 8 lat i w tym czasie pozyskał sporą liczbę odbiorców. Pod koniec czerwca 2023 roku, liczba aktywnych użytkowników przekroczyła 14 mln (wzrost o 25% rok do roku). Od startu usługi wykonali oni już 3,8 mld transakcji, z czego 1 mld od stycznia do sierpnia 2023 roku.
Coraz więcej transakcji via BLIK
Od kwietnia do czerwca br. użytkownicy BLIKA przeprowadzili 426 mln transakcji, co stanowi wzrost o 46% w porównaniu do analogicznego okresu 2022 roku. Średnia ilość zrealizowanych płatności w ciągu doby plasowała się na poziomie 4,7 mln (maksymalna ich ilość w ciągu jednego dnia to prawie 6,7 mln).
Wartość wszystkich transakcji BLIKIEM w II kw. 2023 roku wyniosła 57,9 mld zł, przy średniej kwocie na poziomie 136 zł. Łącznie w pierwszym półroczu br. wykonano 800 mln operacji o wartości aż 108 mld.
Przelewy na telefon wciąż zyskują na popularności
Z przelewu na telefon korzysta coraz większa liczba użytkowników. Od kwietnia do czerwca 2023 roku ilość transakcji wyniosła 100 mln – wzrost o 75% w porównaniu z analogicznym okresem 2022 roku. Suma wszystkich płatności P2P to 13,3 mld zł (wzrost o 98% rok do roku). Warto dodać iż średnia kwota przelewu na telefon w II kw. 2023 wyniosła 141 zł.
Przelewy na telefon BLIK to obecnie najdynamiczniej rosnąca usługa BLIKA, która stanowi blisko jedną czwartą wszystkich transakcji. Jej natychmiastowość, całodobowa dostępność, brak konieczności znajomości numeru konta odbiorcy oraz możliwość błyskawicznych rozliczeń pomiędzy klientami różnych banków to zalety, które mają bezpośrednie przełożenie na coraz większą bazę użytkowników. Obecnie do odbioru przelewów na telefon BLIK zarejestrowanych jest już ponad 15 mln numerów telefonów. Sądzimy, że w perspektywie kolejnych kwartałów ta forma rozliczeń będzie w dalszym ciągu zyskiwać na popularności. Istotnym czynnikiem, który może się do tego dodatkowo przyczynić, jest sukcesywnie rozwijana opcja „Prośba o przelew na telefon BLIK”
– mówi Monika Król, wiceprezes Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu płatności mobilnych BLIK.
Najwięcej transakcji BLIKIEM nadal w e-commerce
W drugim kwartale. br. internauci zdecydowali się na płatność BLIKIEM prawie 218,6 mln razy (wzrost o 33% rdr). W sumie wartość transakcji dla e-commerce via BLIK wyniosła 29,7 mld zł. Dla porównania w tym samym okresie 2022 roku było to 20,9 mld zł. Średnia kwota transakcji w przypadku zakupu on-line to 136 zł.
„Zapłacę BLIKIEM”
Ilość transakcji poprzez BLIK w tradycyjnych terminalach płatniczych (POS) w II kw. 2023 wyniosła 92,3 mln, z czego około 35% stanowiły płatności zbliżeniowe (32,5 mln transakcji o wartości 1,3 mld zł) – wzrost odpowiednio o 111% i 124 % rdr. Od czasu pojawienia się płatności zbliżeniowych w BLIKU, zostały one aktywowane przez ponad 2 mln użytkowników, którzy skorzystali z nich w 131 krajach.
Ilość zrealizowanych wpłat i wypłat z bankomatów poprzez BLIKA od kwietnia do czerwca br. wyniosła 15,5 mln, dając 25% wzrost rok do roku. Średnia kwota wpłaty i wypłaty z bankomatu w II kw br. to 644 zł.
Zapewne większość naszych czytelników aktywnie używa lub chociaż raz użyła BLIKA. Mimo to, warto wspomnieć, że możliwość korzystania z tego rozwiązania ma praktycznie każdy z klientów krajowych instytucji płatniczych oferujących aplikację bankowości mobilnej. BLIK jest utrzymywany i rozwijany przez spółkę Polski Standard Płatności (PSP).
Źródło: Informacja prasowa