W skład pakietu Ultimate wchodzą takie technologie jak Raytracing 1.1, Variable Rate Shading, Mesh Shaders oraz Sampler Feedback. Powinno to znacznie ułatwić proces optymalizacji gier na różne platformy – konsole oraz komputery z kartami Nvidia oraz AMD. Oczywiście jednocześnie niezmienna pozostaje obsługa starszych konfiguracji.
Przeciętnemu użytkownikowi raczej niewiele to wszystko mówi. Gry na pewno zyskają na wizualnych walorach oraz płynności. Jednak prawdziwą rewolucję odczują tutaj deweloperzy gier, dla których tworzenie i optymalizacja gier będzie teraz o wiele prostszym zadaniem.
DirectX 12 Ultimate będzie obsługiwać karty Nvidia RTX oraz AMD Radeon bazujące na architekturze RDNA 2. Oczywiście tajemnicą nie jest, że nowa biblioteka będzie odgrywać ważną rolę w konsoli Xbox Series X. Microsoft już od jakiegoś czasu konsekwentnie podąża drogą jednoczenia, a nie dzielenia.
Phil Spencer jasno stwierdził: „Ważne jest to, że po prostu gramy. Niezależnie od rodzaju sprzętu, jaki mamy akurat pod ręką”. Poza tym gigant, w ramach tego szerzenia dostępności do gier, chce też ułatwić sam proces tworzenia gier zarówno na PC jak i na Xboksa. Są to dwie platformy, na których bardzo aktywnie działa, w przeciwieństwie do Sony czy Nintendo.