Facebook i Snapchat są zgodni: przyszłość social media należy do TikToka

Piotr MalinowskiSkomentuj
Facebook i Snapchat są zgodni: przyszłość social media należy do TikToka
Przedstawiciele Meta (wcześniej Facebook) oraz platformy Snapchat przyznali, że dostrzegli sporą zmianę w sposobie konsumpcji treści przez użytkowników. Powodem takiego stanu rzeczy ma być rosnąca popularność aplikacji TikTok, która ma coraz większy wpływ na trendy panujące w internecie.

TikTok wyznacza trendy i nikt nie ma co do tego wątpliwości

Publikacja kwartalnych wyników finansowych przez firmy to nie tylko okazja do zerknięcia na osiągane przez nich rezultaty. Zazwyczaj mamy też do czynienia z przedstawieniem planów na nadchodzące miesiące oraz zaprezentowaniem różnego rodzaju przemyśleń przez m.in. dyrektorów generalnych. Nie inaczej jest w przypadku zakończonego niedawno czwartego kwartału 2021 roku.

W przypadku firmy Snap Inc. mamy do czynienia z dosyć historycznym okresem, gdyż spółka po raz pierwszy raz w historii okazała się rentowna i przyniosła spore zyski. Zainteresowanie samą platformą Snapchat również wydaje się ogromne, co w Europie nie jest aż tak oczywiste (złoty okres usługi dawno u nas przeminął). Jest to o tyle istotne, że to przecież Snapchat zapoczątkował format Stories – potem pomysł zapożyczył Instagram.

Publikowanie treści w orientacji pionowej stało się na tyle popularne, że teraz raczej nie wyobrażamy sobie innego widoku. Do tego dochodzi opcja niekończącego się przeglądania nowych postów. Gdy do tego magicznego kociołka dodamy krótkie filmy dobierane przez potężny algorytm na podstawie naszych zainteresowań, to dochodzimy do hitu jakim okazał się niedawno TikTok. Platforma zaczęła wyznaczać trendy i raczej trudno sobie na ten moment wyobrazić, że użytkownicy się tą aplikacją znudzą.

tiktok trend 2Snapchat zyskuje, ale wciąż musi podążać za trendami | Źródło: Snap Inc.

Zainteresowanie tego typu formatem treści oraz sposobem ich konsumpcji dostrzegł Evan Spiegel, CEO firmy Snap Inc. Jak możemy wyczytać w jego oświadczeniu opublikowanym w ramach kwartalnych wyników finansowych:

Jest to kontynuacja trendu, który obserwowaliśmy przez cały czas trwania pandemii, a postowanie i oglądanie historii znajomych na dziennego aktywnego użytkownika nie wróciło do poziomów sprzed pandemii. Podczas gdy mamy nadzieję, że nasza społeczność z czasem powróci do zachowań typu friends story, które obserwowaliśmy przed pandemią, skupiamy się na wprowadzaniu innowacji w naszej ofercie treści, aby lepiej służyć naszej społeczności.

Mamy tu więc do czynienia z wyrażeniem pewnych obaw co do spadku zainteresowania postami publikowanymi przez znajomych. Nic dziwnego – Snapchat bazuje właśnie na tego rodzaju zdjęciach i filmach. Dlatego też nie dziwi skręcenie w stronie czegoś na podobieństwo TikToka i sekcji Odkrywaj. Na razie jednak plany rozwoju platformy nie są do końca znane – wiadomo jednak, że deweloperzy muszą przystosować się do zmiany trendów.

Podobne wnioski wysnuł Mark Zuckerberg, dyrektor generalny firmy Meta, do której należy Facebook. Zdefiniował on TikToka jako dosyć spore zagrożenie. To również jest niezbyt zaskakujące – platforma Facebook po raz pierwszy w historii dostrzegła spadek aktywnych użytkowników. Jak komentuje sprawę CEO: „Ludzie mają wiele możliwości wyboru, w jaki sposób chcą spędzać czas, a aplikacje takie jak TikTok rosną bardzo szybko”.

Snapchata od Facebooka odróżnia jednak fakt, że ta pierwsza usługa dynamicznie zyskuje na popularności, a Facebook coraz bardziej traci na zainteresowaniu. Podjęcie kroków w celu „ratowania” social media nie jest wcale aż takie proste. Trendy w internecie często powstają w sposób losowy i wstrzelenie się w nie jest jak strzał na loterii. Idealnym przykładem jest implementacja Stories przez Instagrama. Adam Mosseri, szef aplikacji, niejednokrotnie wspominał, iż bez tego formatu trudno byłoby sobie wyobrazić jej przyszłość.

Czy więc TikTok zupełnie zdominuje rynek platform społecznościowych. To jest w stanie przewidzieć tylko upływający czas.

Źródło: The Verge, wł. / Foto. pixabay.com (@antonbe)

Udostępnij

Piotr MalinowskiDziennikarz z pasji i wykształcenia. Jest związany z popularnymi serwisami branżowymi, gdzie od siedmiu lat publikuje treści o nowych technologiach, gamingu oraz „ludziach internetu”. Fascynuje go wpływ influencer marketingu na społeczeństwo oraz szeroko pojęte przyczyny i skutki nierówności społecznych. Prywatnie fan powieści/filmów grozy, gier studia Piranha Bytes, podcastów kryminalnych, dobrej kawy oraz rowerowych wycieczek.