Facebook i Instagram staną się wkrótce lepszymi platformami, przynajmniej dla krajów członkowskich Unii Europejskiej. Chodzi bowiem o umożliwienie użytkownikom wyłączenie algorytmu i oglądanie opublikowanych postów w kolejności chronologicznej. Dzięki temu internauci otrzymają nie tylko większą swobodę, ale także szansę na zerwanie z kłopotliwym uzależnieniem. Przyjrzyjmy się temu wszystkiemu nieco bliżej.
Facebook i Instagram doczekają się istotnej zmiany
Kilka tygodni temu informowaliśmy Was o wprowadzeniu aktu o usługach cyfrowych. Ma on zapewnić użytkownikom lepszą ochronę oraz wzmocnić przestrzeganie ich praw podstawowych w internecie. Wtedy komentowaliśmy sprawę w kontekście platformy TikTok, bowiem ona pierwsza postanowiła do zmian się przystosować. Jeśli odwiedzicie aplikację, to po przytrzymaniu filmiku zobaczycie nową opcję na pasku narzędzi. Służy ona do wyłączenia algorytmów. Wtedy też zaczną pojawiać się Wam treści ostatnio opublikowane bądź takie rosnące na popularności.
Podobny krok wykonała właśnie firma Meta – już za kilka dni w Polsce dostrzeżemy pewne nowości. Facebook i Instagram zyskają opcję wyłączenia systemu rekomendacji treści. Przeglądanie Reels oraz Stories na tychże serwisach stanie się pozbawione zewnętrznego wpływu. Tu mamy do czynienia praktycznie z kopią tego, co jest dostępne u konkurencji.
Poza tym użytkownicy otrzymają do dyspozycji opcję przeglądania materiałów od obserwowanych osób w porządku chronologicznym. Wieczorne zerknięcie na Rolki stanie się więc nieco mniej uzależniające, ponieważ zobaczymy wyłącznie to, co opublikowały znane nam persony. Rzecz jasna będzie to dobrowolne ustawienie – działanie algorytmu można w każdym momencie aktywować ponownie.
To jednak nie wszystko. Sekcja wyników wyszukiwania przestanie wskazywać treści inspirowane naszą poprzednią aktywnością czy zainteresowaniami. Główną rolę zaczną odgrywać słowa kluczowe, co wydaje się dobrym rozwiązaniem.
Meta ma czas na wprowadzenie zmian do 28 sierpnia – taki termin wyznaczyła Unia Europejska. Do tego czasu na pewno ujrzycie u siebie pewne poprawki oraz nowe opcje. Na razie jednak nie wiadomo czy nowości dosięgną także tradycyjny kanał zawierający posty od znajomych/rodziny/firm. Obydwie platformy są już jednak wyposażone w system umożliwiający wyświetlanie tylko treści nieobjętych algorytmem. Możliwe więc, iż koncern nie będzie zmuszony do wprowadzania kolejnych udogodnień.
Źródło: Meta / Zdjęcie otwierające: freepik.com (@freepik)