amym okresie udział Internet Explorera spadł z 36,93% do 35,44%. Na trzecim miejscu uplasowała się Opera która posiada obecnie 9,33% polskiego rynku i jeżeli wzrost będzie nadal tak dynamiczny norweska przeglądarka wkrótce przekroczy próg 10%. Nieznaczny wzrost (z 2,01% do 2,21%) odnotowała przeglądarka Google Chrome. Kolejna aplikacja ujęta w rankingu to Safari której udział wynosi nieco ponad 0,5%.
Źródło: Gemius SA, gemiusTraffic, 20.07 – 16.08, 2009 r.
Sytuacja w omawianej trójce może się diametralnie zmienić. Wpływ na zmiany w kolejności rankingu może mieć m. in. oficjalna premiera systemu operacyjnego Windows 7. Microsoft po raz pierwszy ma zamiar wprowadzić system operacyjny, gdzie każdy użytkownik jest w stanie sam wybrać sobie odpowiednią przeglądarkę internetową (do tej pory IE był instalowany automatycznie). Jest to olbrzymia zmiana w strategii Microsoftu, na którą wpływ miała przede wszystkim Unia Europejska, uchwalając nową rezolucję. Spór zakończył się ugodą ze światowym potentatem. Dopiero po premierze Windows 7 będziemy w stanie określić, czy wpłynie to na popularność Internet Explorer. Także Opera szykuje się do wprowadzenia odświeżonej wersji przeglądarki. Ma być ona jeszcze bardziej funkcjonalna, szybsza, mieć nowy wygląd, a jej działanie ma zostać usprawnione. Na razie dostępna jest wersja testowa Opery 10, na podstawie której wielu fanów wyraża bardzo pochlebne recenzje.
Podsumowując, konkurencyjne względem Microsoftu przeglądarki (Firefox, Opera, Chrome) mogą zdobyć jego kosztem jeszcze większy udział na naszym rynku. Mogą mieć na to wpływ nie tylko regulacje Unii Europejskiej, ale także paradoksalnie, październikowa premiera nowego Windows 7. Dzięki temu wielu użytkowników Internet Explorer być może wybierze inne przeglądarki. Każda firma szykuje coś nowego dla użytkowników sieci, dlatego trend w rankingach w każdej chwili może zostać zmieniony.
Źródło: Gemius SA