Google wycofa się z Chin?

Mateusz PonikowskiSkomentuj
Google wycofa się z Chin?
W grudniu doszło do szeregu ataków w skutek których doszło do kradzieży własności intelektualnej Google. Jak ustalił koncern wyrafinowane ataki były przeprowadzane z Chin. Okazało się, że nie był to pojedynczy incydent – również inne firmy z sektora technologii, finansów, mediów czy branży chemicznej padły ofiarą hakerów. Dochodzenie prowadzone przez Google wspierane jest między innymi przez rząd USA.

Gigant z Mountain View zebrał dowody, że celem ataków były konta pocztowe Gmail należące do chińskich obrońców praw człowieka. Napastnikom udało się zdobyć dostęp do informacji o dwóch kontach jednak nie doszło do kradzieży wiadomości. Ponadto w toku postępowania udało się ustalić, że konta pocztowe użytkowników z USA, Chin i Europy były przeglądane przez osoby trzecie. Dostęp do kont został uzyskany nie w skutek luk w infrastrukturze Google ale najprawdopodobniej przez atak phishingowy lub złośliwe oprogramowanie.

Wyszukiwarka Google.cn uruchomiona została w 2006 roku. Amerykański gigant przy współpracy z chińskim rządem zgodził się na cenzurę wyników wyszukiwania twierdząc, że dostęp do informacji w Internecie jest ważny dla wielu użytkowników i przewyższa dolegliwości związane z cenzurą. W skutek ostatnich ataków oraz ze względu na coraz większe ograniczenie wolności słowa w chińskim internecie Google postanowiło zmienić strategię na tamtejszym rynku. David Drummond z Google poinformował na blogu firmy, że koncern zamierza przeprowadzić rozmowy z rządem w Pekinie na temat możliwości prawnych udostępnienia niefiltrowanych wyników wyszukiwania w Google.cn. Jeżeli rozmowy te nie przyniosą zamierzonego rezultatu Google rozważy wyjście z chińskiego rynku co oznacza zamknięcie wyszukiwarki oraz biur działających w Państwie Środka.

W chińskim oddziale Google pracuje około 700 osób. Aktualnie amerykańska wyszukiwarka obsługuje około 30% zapytań chińskich internautów. Chiny mają największy na świecie rynek internetowy – z Sieci korzysta tam około 300 milionów użytkowników. Ponadto Państwo Środka posiada bardzo duży potencjał wzrostu w odróżnieniu od USA czy rozwiniętych krajów europejskich. Wyjście z Chin może okazać się bardzo bolesne dla Google pod względem finansowym – szacuje się, że gigant zarabia tam 300 milionów dolarów rocznie jednak w przyszłości przychody z internetowej reklamy mogą być znacznie wyższe.

Źródło: Google, The New York Times

Udostępnij

Mateusz PonikowskiWspółzałożyciel serwisu instalki.pl od ponad 18 lat aktywny w branży mediów technologicznych.