ge 2006, w którym także jakość głosu syntezatora stworzonego przez IVO została uznana za najlepszą przez grupę oceniających ekspertów. Tegoroczną, trzecią edycję konkursu Blizzard Challenge zorganizował University of Edinburgh. Uroczyste ogłoszenie rezultatów miało miejsce podczas konferencji dotyczącej zagadnień związanych z mową ludzką, w niemieckim Bonn, 22-25 sierpnia 2007.
W Blizzard Challenge 2007 brało udział 16 grup badawczych z ośrodków naukowych i centrów badawczo-rozwojowych firm, które zajmują się syntezą ludzkiej mowy. Uczestnicy konkursu otrzymali nagrania głosu lektora, który miał posłużyć do stworzenia jego sztucznego odpowiednika. W ciągu 1 miesiąca wszyscy mieli opracować syntezator mówiący takim samym głosem, jak lektor. Po stworzeniu syntezatora, uczestnicy Blizzard Challenge 2007 otrzymali kilkaset zdań, które musieli odczytać sztucznym głosem. Przetworzony i odczytany tekst został odesłany do organizatorów konkursu, którzy oddali go do oceny ekspertom, grupie studentów brytyjskich i amerykańskich, a także ochotnikom z Internetu. Wszyscy oceniali anonimowe głosy, czytające ten sam tekst, nie zdając sobie nawet sprawy, który głos jest naturalny. Po podliczeniu ocen okazało się, że pośród najlepiej ocenionych sztucznych głosów znalazła się IVONA. Uzyskała ona średnią ocenę 3,9 punktów na 5 możliwych do zdobycia. Autentyczny głos lektora uzyskał wynik 4,7 punktów. Zbliżony rezultat do IVONY uzyskał tylko jeden inny syntezator mowy.
Rezultaty konkursu Blizzard Challenge 2007 pokazują, że z roku na rok coraz trudniej odróżnić głos prawdziwy i stworzony w sposób sztuczny. Postęp w jakości głosu jest naprawdę niesamowity, co widać choćby po IVONIE. W 2006 roku uzyskała ona wynik 3,6, co było najlepszą oceną w konkursie, a w tym roku poprawiła się o 0,3 punktów. Podobnie praktycznie wszyscy inni uczestnicy konkursu poprawili swoje ubiegłoroczne wyniki. Jest to dowodem na słuszność idei stojącej za Blizzard Challenge. Twórcom tego konkursu chodziło bowiem o to, żeby doprowadzić do wymiany doświadczeń pomiędzy ośrodkami naukowymi i firmami zajmującymi się syntezą mowy ludzkiej, tak żeby dać bodziec do jeszcze szybszego rozwoju tej dyscypliny naukowej.
Znaczenie Blizzard Challenge dla rozwoju własnej technologii podkreślają także przedstawiciele IVO Software. – "Udział w konkursie pozwolił nam na porównanie naszego systemu z najlepszymi rozwiązaniami w zakresie syntezy mowy na świecie. Dało nam to wiedzę, co powinniśmy poprawić i w jakim kierunku rozwijać IVONĘ. Tegorocznym wynikiem udowodniliśmy, że nasze zeszłoroczne zwycięstwo nie było przypadkiem. Dziś mamy już w pełni dojrzały system, który może zostać bardzo łatwo i szybko rozbudowany o kolejne języki. Obecnie na całym świecie oferujemy już IVONĘ użytkownikom indywidualnym w postaci popularnego programu o nazwie Expressivo. W najbliższej przyszłości planujemy także wypuszczenie na globalny rynek produktów dla firm, które będą oparte o syntezator IVONA" – powiedział Łukasz Osowski, Prezes Zarządu IVO Software Sp. z o.o.
IVO Software działa na rynku od 2001 roku i od początku zajmuje się wyłącznie tworzeniem i rozwojem produktów w zakresie syntezy mowy. Firma prowadzi własne badania naukowe w tym obszarze oraz korzysta z osiągnięć światowych ośrodków akademickich. Na bazie autorskiej technologii, IVO tworzy i wdraża programy komputerowe, które mówią ludzkim głosem. Znajdują one zastosowanie w biznesie, rehabilitacji osób niedowidzących, a także w użytku domowym. Swoje produkty IVO sprzedaje w Polsce oraz za granicą. Więcej informacji o IVO Software jest dostępne pod adresem: http://www.ivo.pl. Więcej informacji o programie Expressivo (kierowanym dla użytkowników indywidualnych) jest pod adresem: http://www.expressivo.com.
Źródło: IVO Software