O słynnym API Manifest V3 w przeglądarce internetowej Google Chrome jest głośno mniej więcej od 2018 roku. Wtedy to obawiano się, że wprowadzone w nim zmiany zupełnie zmienią sposób, w jaki przeglądamy internet. Nowa technologia dotycząca rozszerzeń miała uczynić blokery reklam bezużytecznymi, co wzbudziło zrozumiały sprzeciw wielu internautów. Datę wdrożenia wielokrotnie przekładano, ale tym razem jest ona nieunikniona.
Manifest V3 w Chrome od 3.06.2024 roku
Google w końcu jest gotowe na debiut Manifest V3, specyfikacji dla rozszerzeń w przeglądarce internetowej Chrome, która może zmienić sposób działania adblokerów. Firma podała, że rozpocznie wycofywanie starego systemu w kanałach Chrome Beta, Dev i Canary już 3 czerwca tego roku. Wszystkie rozszerzenia oparte na Manifest V2 nie przestaną działać nagle, ale Google wyłączy je na przestrzeni kolejnych miesięcy.
Stabilna wersja przeglądarki Chrome będzie zgodna z Manifest V3 dopiero z początkiem 2025 roku, a więc to właśnie w tym roku większość użytkowników narzędzia odczuje zmiany.
Według Google, Manifest V3 poprawi bezpieczeństwo rozszerzeń, usuwając obsługę zdalnie hostowanego kodu. Google twierdzi też, że 85 procent „aktywnie rozwijanych” rozszerzeń w Chrome Web Store ma już wersje zgodne z Manifest V3. Są wśród nich najpopularniejsze blokery reklam, takie jak AdBlock, Adblock Plus, uBlock i AdGuard. W przypadku uBlock jest pewne „ale”.
uBlock Origin bez Manifest V2 działał nie będzie
Deweloperzy potwierdzili, że uBlock Origin wymaga API Manifest V2, aby działać w pełni skutecznie. Nowe rozszerzenie uBlock Origin Lite oparte na Manifest V3 ma mocno ograniczone działanie.
Użytkownicy uBlock Origin muszą liczyć się z tym, że będą musieli porzucić z czasem swoją ulubioną wtyczkę.
Źródło: blog.chromium.org