Facebook stopniowo rezygnuje z kolejnych funkcji, które zdaniem firmy są nieopłacalne w rozwoju lub nie cieszą się spodziewaną popularnością. Serwis społecznościowy, który dziś w niczym nie przypomina medium sprzed ponad dekady, podjął właśnie decyzję o wyłączeniu funkcji Wiadomości (znanej też jako Informacje) w Australii i Stanach Zjednoczonych. Z początkiem grudnia taki sam krok podjęto w stosunku do kilku krajów w Europie.
Koniec Wiadomości na Facebooku – to przesądzone
Wiadomości na Facebooku to funkcja znana w zaledwie pięciu krajach na świecie. Dedykowana zakładka Facebook News obecna była w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Australii i Francji, pozwalając użytkownikom serwisu na bieżąco śledzić najważniejsze informacje i tematy zgodne z zainteresowaniami, serwowane przez media. W ubiegłym roku postanowiono wycofać ją w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Francji. Teraz koniec Wiadomości na Facebooku zapowiedziano w Stanach Zjednoczonych i Australii. To spory finansowy cios w wydawców.
Jako firma musimy koncentrować nasz czas i zasoby na rzeczach, które ludzie chcą oglądać na platformie, w tym na krótkich filmach. Liczba osób korzystających z Facebook News w Australii i USA spadła w ubiegłym roku o ponad 80 procent. Wiemy, że ludzie nie przychodzą na Facebooka w poszukiwaniu wiadomości i treści politycznych – przychodzą, aby nawiązać kontakt z ludźmi i odkryć nowe możliwości, pasje i zainteresowania. Jak informowaliśmy w 2023 roku, wiadomości stanowią mniej niż 3 procent tego, co ludzie na całym świecie widzą w swoich kanałach na Facebooku i stanowią niewielką część doświadczenia Facebooka dla zdecydowanej większości ludzi
– czytamy w komunikacie
Po zakończeniu obowiązujących umów Facebook przestanie płacić wydawcom za ich treści w obrębie medium społecznościowego. Podobno w samej Australii umowy te mają wartość 66 milionów dolarów. Z pewnością mocno wpłynie to na dostęp do informacji w tym, ale też pozostałych wymienionych tu krajach.
Koniec zakładki Wiadomości na Facebooku nie oznacza oczywiście, że znikną odnośniki do newsów z wzmiankowanych krajów. Wydawcy będą mogli publikować treści za pośrednictwem swoich fanpage’y, niekomercyjnie.
Źródło: about.fb.com