DLSS na Linux dzięki Steam Proton
Steam Proton to narzędzie o otwartym kodzie źródłowym, które pozwala grać w gry z systemu Windows w systemie Linux. Na targach Computex 2021 firma NVIDIA ogłosiła właśnie, że nawiązała współpracę z Valve, aby wprowadzić obsługę Deep Learning Super Sampling (DLSS) do systemu Linux za pośrednictwem Steam Proton. W rezultacie użytkownicy kart graficznych NVIDIA będą mogli cieszyć się płynniejszą rozgrywką.
DLSS potrzebuje kilku rzeczy do działania: układu graficznego GeForce RTX, systemu Windows i gry, która go obsługuje. W rezultacie jest dostępny tylko na komputerach z systemem Windows z niektórymi procesorami graficznymi NVIDIA. Dzięki partnerstwu NVIDIA z Valve, użytkownicy LinuXa również będą mogli z niego korzystać.
NVIDIA podaje, że „wsparcie dla tytułów z Vulkan pojawi się w tym miesiącu” i że „wsparcie DirectX pojawi się na jesieni”.
Co to jest DLSS?
DLSS to nowoczesna technologia wygładzania krawędzi korzystająca z głębokiego uczenia. Dzięki pobieraniu relatywnie niewielkiej liczby próbek na piksel w porównaniu do klasycznego anti-aliasingu, nie obciąża znacząco układu graficznego. Sieć neuronowa tworzy aż 64 próbki na piksel z jednej tylko próbki na pikseli obrazu źródłowego. Dedykowane rdzenie Tensor obecne jedynie w kartach GeForce RTX wykonują wszystkie obliczenia, zwalniając jednocześnie z tego zadania Shadery, które mogą być oddelegowane do innych działań. Sieć neuronowa przetwarza następnie pobrane próbki i przetwarza je w taki sposób, by zagwarantować maksymalnie wysoką jakość obrazu. Działanie DLSS można nazwać bardzo zaawansowaną formą upscallingu, bowiem gra renderowana jest w niższej rozdzielczości, która następnie jest podnoszona. Jednym słowem: NVIDIA DLSS na podstawie obrazu o niskiej rozdzielczości tworzy obraz o wysokiej rozdzielczości o jakości zbliżonej maksymalnie do obrazu, który generowany byłby natywnie w wysokiej rozdzielczości.
Jaki zysk wydajności przynosi DLSS? Praktyka pokazuje, że w wysokich rozdzielczościach po aktywowaniu DLSS przybywa nawet 60% klatek na sekundę.
Źródło: NVIDIA