Windows 11 24H2 będzie jedną z największych aktualizacji najnowszego systemu operacyjnego Microsoftu. Jej premiera odbędzie się wprawdzie dopiero we wrześniu bieżącego roku, ale do tej pory na łamach naszego serwisu zdążyliśmy już opisać garść jej najważniejszych funkcji. Odrobinę uwagi warto poświęcić teraz DirectSR, która pojawiła się w testowych kompilacjach rzeczonej poprawki. Nowy przełącznik „automatycznej super rozdzielczości” w Ustawieniach systemu Windows 11 jest ważny nie tylko dla konsumentów, ale i deweloperów.
DirectSR w Windows 11
DirectSR to zupełnie nowe API zaprojektowane we współpracy z producentami kart graficznych, celem łatwiejszego integrowania technologii spod znaku Super Resolution w grach najnowszej generacji. Gigant z Redmond twierdzi, że DirectSR to brakujące ogniwo, na które czekali programiści, pozwalające na łatwiejsze skalowanie rozdzielczości, automatycznie dostosowujące się do sprzętu. Pojedyncza ścieżka kodu ma umożliwić sprawną aktywację wszystkich flagowych rozwiązań wykorzystujących techniki skalowania obrazu o niższej rozdzielczości do wyższej rozdzielczości, celem optymalizowania wydajności. Mowa oczywiście o NVIDIA DLSS Super Resolution, AMD FidelityFX Super Resolution i Intel XeSS. Już teraz deweloperzy mogą po nie sięgnąć za sprawą Agility SDK.
Mówiąc językiem przystępniejszym dla osób innych niż deweloperzy: twórcy gier czasami pozwalają renderować pewne elementy graficzne w niższych rozdzielczościach, a następnie podwyższać rozdzielczość za pomocą technik zwanych zbiorczo „upscallingiem”, aby te prezentowały się odpowiednio na wyświetlaczach o wysokiej rozdzielczości. Zalety? Zabieg ten pozwala tworzyć atrakcyjne od strony grafiki produkcje, działające płynniej również na starszych komputerach. Problemy z implementacją mają tu zwłaszcza mniejsi twórcy, z ograniczonymi budżetami. Programiści muszą testować oddzielne kody shaderów dla różnych technologii skalowania (NVIDIA, AMD Intel). DirectSR, jak wspomniałem wyżej, eliminuje ten problem. API Microsoftu kieruje zmienne, parametry lub inne informacje do wszystkich upscalerów (DLSS, FSR, XeSS). W ten sposób jedna gra może oferować wsparcie dla każdej z trzech technologii.
W buildach testowych Windows 11 stosowna opcja zadebiutowała w menu Ustawienia -> System -> Wyświetlacz -> Grafika. Prawdopodobnie właśnie tak wyglądała będzie obsługa nowości w Windows 11 24H2. Po jej aktywowaniu to Windows 11 będzie zawiadywał skalowaniem grafiki w grach, gdzie nie trzeba będzie dłużej aktywować DLSS, XeSS lub FSR. Automatyczna superrozdzielczość w Windows 11 ma współpracować pierwotnie z grami, a z czasem również innymi aplikacjami.
Dobre wieści dla korzystających z Windows 10
Jeśli wierzyć zapewnieniom Microsoftu, DirectSR nie będzie rzeczą ekskluzywną dla Windows 11. Jakiś czas temu na devblogs.microsoft.com zagościła informacja o tym, że funkcja ta zostanie udostępniona również na Windows 10. Szczegóły dotyczące tej implementacji nie są jednak znane.
Źródło: Microsoft