Już kilka milionów osób w Polsce korzysta z rządowej aplikacji mObywatel. Ten cyfrowy portfel na dokumenty pozwala uzyskać błyskawiczny dostęp do prawa jazdy, dowodu osobistego, ale też sprawdzić termin upływającego ubezpieczenia pojazdu, zastrzec PESEL, czy też przejrzeć swoje e-recepty. Mało osób wie, co zrobić w razie zgubienia telefonu z aplikacją mObywatel. Podpowiadamy.
- Pobierz: mObywatel (Android)
- Pobierz: mObywatel (iOS)
Masz mObywatel na telefonie? Zapisz numer 422535474
mObywatel 2.0 to aplikacja dostępna na urządzenia z systemem operacyjnym Android 7.0 lub nowszy oraz iOS 15 lub nowszy. Dzięki niej da się korzystać z usług publicznych online oraz elektronicznych dokumentów. Od jakiegoś czasu w części miast można za jej pośrednictwem nawet opłacać podatki! Załatwianie spraw urzędowych z mObywatelem jest proste i bezpieczne. Co się stanie, kiedy ktoś ukradnie Wam telefon z apką mObywatel lub takowy sprzęt zgubicie?
Jeśli zgubisz telefon lub zostanie on skradziony, musisz zablokować dostęp do swoich danych osobom niepowołanym. Oczywiście logowanie do aplikacji mObywatel jest odpowiednio zabezpieczone, ale licho nie śpi.
Jeżeli utraciłeś dostęp do smartfona z mObywatel, aktywuj mObywatela 2.0 na innym urządzeniu, a następnie zgłoś to pod numerem telefonu 422535474 (+42 253 54 74). W ten sposób Twoje dokumenty i dane przestaną być widoczne w aplikacji na skradzionym lub zgubionym telefonie. Rzecz jasne zgłoszenia możesz dokonać również bez aktywacji narzędzia na kolejnym smartfonie.
Dane w tej aplikacji są dobrze chronione
Dane nie są przechowywane w systemie mObywatel 2.0, a w specjalnym szyfrowanym kontenerze danych. Nawet gdy urzędnik sprawdzi Wasz dokument za pomocą metody kryptograficznej i kodu QR, nie będzie mógł zapisać danych, a po sprawdzeniu dokumentu informacje zostaną usunięte.
Osoby korzystające z aplikacji mObywatel powinny zapisać numer 422535474 na przykład na komputerze, aby szybko sięgnąć po niego na wypadek utraty smartfona.
Źródło: mat. własny, gov.pl