Polacy lubią w wielu kwestiach podążać zupełnie innymi ścieżkami niż cała reszta świata. Nie inaczej jest oczywiście także w odniesieniu do kwestii związanych z komputerami. Jak co miesiąc przeglądałem globalne dane dotyczące najpopularniejszych przeglądarek internetowych na świecie. Podsumuję je dwoma słowami: są nudne. Na pierwszym miejscu Chrome, na drugim Edge, na trzecim Safari. Zmiany w udziałach są, ale niewielkie. Coś mnie tknęło, aby przełączyć się na czołowe przeglądarki internetowe w Polsce i to był dobry ruch. Oj, ranking polski mocno różni się od tego globalnego. Założę się, że nie zgadniesz całego podium.
Najpopularniejsze przeglądarki internetowe w Polsce
Dobra, odgadnięcie przeglądarki internetowej cieszącej się w Polsce największym uznaniem nie jest trudne. To Google Chrome i chyba nikt nie miał co do tego najmniejszych wątpliwości. Jej światowy udział na komputerach stacjonarnych według najnowszych danych Statcounter wynosi 64,72 procent, a w Polsce jest nieco tylko mniejszy i oscyluje w okolicach 60,55 procent. Ciekawa sytuacja ma jednak miejsce w dalszej części stawki.
W ujęciu globalnym nieustannie rosną udziały przeglądarki internetowej Microsoft Edge. Na ten moment korzysta z niej aż 13,75 procent użytkowników komputerów osobistych, co jest pewnego rodzaju sukcesem giganta z Redmond. Wprawdzie narzędzie w dalszym ciągu nie zagraża pozycji Chrome, ale tempo zjednywania sobie sympatii internautów jest niezłe. W Polsce tymczasem Edge znalazł się… poza podium! Wynik na poziomie 8,07 procent wynika być może w dużej mierze z tego, że Polacy są sceptyczni do produktu Microsoftu, kojarząc go z różnych powodów ze średnim Internet Explorerem. Jeśli jesteście w gronie tych osób: zdejmijcie klapki z oczu. Nowy Edge z silnikiem Chromium to coś, co warto sprawdzić.
Jaka przeglądarka internetowa zajęła zatem w Polsce drugie miejsce na podium? Otóż jest nią… Opera. Opera uzyskała absurdalnie wręcz wysoki wynik 15,62 procent udziałów, co na tle udziałów globalnych (zaledwie 2,46 procent, 5. miejsce) jest czymś niesamowitym. Dodam tylko, że w październiku 2023 roku Opera miała… 22,08 procent rynku. Uwaga: prawdopodobnie do udziałów Opera doliczane są udziały ciekawej, gamingowej przeglądarki internetowej „dla graczy” Opera GX.
To jak, zgadujecie ostatnie miejsce na podium? Tu zapewne wielu z Was uda się dobrze obstawić, że przypadło ono przeglądarce Mozilla Firefox. Udział 13,34 procent to niezły wynik, a od maja wzrósł on nieco z poziomu 11,95 procent. Polacy z pewnością pamiętają jeszcze czasy, gdzie Firefox był jedną z dwóch czołowych przeglądarek.
Zaskoczeni?
Ja również. Gdy weźmiemy pod uwagę wszystkie urządzenia – także smartfony i tablety – numerem jeden w Polsce jest Chrome z rezultatem 73,73 procent. Absolutna dominacja. Drugie miejsce ma Safari (8,16 procent), a trzecie Opera (7,51 procent).
Z jakiej przeglądarki internetowej korzystasz? Jesteś z niej zadowolony? Masz ochotę na jej zmianę, ale… boisz się zmian? Czy któreś z wyżej wymienionych narzędzi zawiodło Cię w ostatnim czasie, a może któreś pozytywnie zaskoczyło? Daj znać innym internautom w Polsce, jaką przeglądarkę internetową warto wybrać.
Źródło: Statcounter.com