Błędy w Windows 11 KB5023706
Aktualizacja KB5023706 dla systemu Windows 11 22H2, o nazwie kodowej Moment 2, wprowadziła wiele ulepszeń funkcji, drobnych poprawek i kilka innych pomniejszych nowości do oprogramowania Microsoftu. Novum stanowi m.in. pasek wyszukiwania w Menedżerze zadań i usprawniony pasek zadań zoptymalizowany pod kątem tabletów. Nie wszystko działa jednak idealnie, co pokazują komentarze sfrustrowanych użytkowników OS-u.
Najważniejszym problemem wynikającym z aktualizacji jest jej wpływ na niektóre dyski SSD. Niektórzy donoszą, że prędkości odczytu i zapisu danych spadły nawet o połowę. Jeden z internautów twierdzi na przykład, że aktualizacja wydłużyła dwukrotnie czas rozruchu systemu na dysku SSD Adata XPG SX8200 Pro 1 TB znajdującym się w laptopie. Problem może być ograniczony do tego modelu dysku, bowiem na Reddicie pojawił się już więcej niż jeden głos krytyki w oparciu właśnie o ten sprzęt.
Zanim powiecie: „wymyślają!”, nadmienię, że firma z Redmond potwierdziła już, że usterka występuje. Microsoft podał w komunikacie, że spadek wydajności dysków SSD stanowi jeden ze znanych problemów związanych z aktualizacją.
„Kopiowanie dużych plików o rozmiarze kilku lub więcej gigabajtów (GB) może zająć więcej czasu niż się tego oczekuje w Windows 11, wersja 22H2. Bardziej prawdopodobne jest wystąpienie tego problemu podczas kopiowania plików do systemu Windows 11, wersja 22H2 z udziału sieciowego za pośrednictwem bloku komunikatów serwera (SMB), ale może to mieć również wpływ na lokalną kopię plików. Problem ten prawdopodobnie nie dotyczy urządzeń z systemem Windows używanych przez konsumentów w domach lub małych biurach”.
Przypominam, ze Microsoft podawał wcześniej, że problem rozwiązał w łatce KB5022913.
Usterek jest więcej
Niskie prędkości dysków SSD to nie jedyny problem, jaki powoduje aktualizacja KB5022913 (Moment 2). Niektórzy twierdzą, że występują również błędy podczas pobierania lub instalowania Moment 2, co jest klasyką gatunku aktualizacji Windows od wielu lat. Istnieją również doniesienia o częstych niebieskich ekranach śmierci (BSOD), wyłączających się aplikacjach i wolniejszych połączeniach Wi-Fi po zainstalowaniu łatki.
Rozwiązanie problemu jest proste: odinstalowanie aplikacji Windows 11.
Jak odinstalować aktualizację Windows 11?
Najprostszym sposobem jest skorzystanie z Windows Terminal. W tym celu:
1. Kliknij prawym przyciskiem myszy na Menu Start.
2. Wybierz program Windows Terminal (administrator)
3. Wpisz:
Windows 11: wusa /uninstall /kb:KB5023706
I już.
Źródło: mat. własny
Alternatywnie możesz odinstalować aktualizację klasycznym sposobem:
1. Kliknij prawym przyciskiem myszy na Menu Start i wybierz „Ustawienia”.
2. Wybierz „Aktualizacja i zabezpieczenia”, a następnie „Windows Update”.
3. Kliknij na „Wyświetl historię aktualizacji”, a później „Odinstaluj aktualizacje”.
4. Z listy wybierz KB5023706 i kliknij przycisk „Odinstaluj”.
Źródło: Microsoft, Reddit, mat. własny