OPPO sprawdziło, czy Polacy chcą sztucznej inteligencji w smartfonach

Mateusz PonikowskiSkomentuj
OPPO sprawdziło, czy Polacy chcą sztucznej inteligencji w smartfonach

Sztuczna inteligencja (AI) to temat pojawiający się przy okazji premiery praktycznie wszystkich smartfonów w tym roku. Każdy z producentów przekonuje, że rozwiązania AI są wyjątkowe i będą pomocne w codziennych zadaniach. Właśnie poznaliśmy wnioski pochodzące z badania przeprowadzonego na zlecenie OPPO przez ARC Rynek i Opinia, w którym sprawdzono, czy Polacy chcą sztucznej inteligencji w smartfonach.

Okazuje się, że blisko połowa przebadanych Polaków korzysta z narzędzi AI, jednak ponad połowa osób z tej grupy przyznała, iż nie zdawała sobie sprawy, że to sztuczna inteligencja.

Smartfon do komunikacji i rozrywki

Większość, bo aż 94 proc. ankietowanych Polaków wskazało, że wykorzystuje smartfon do komunikowania się z innymi. Proste wiadomości tekstowe pozostają najpopularniejsze – 85 proc. badanych przyznało, że wysyła SMS-y, a 64 proc. kontaktuje się za pomocą komunikatorów. Popularne jest także korzystanie ze smartfona w celu sprawdzenia maila (75 proc.) oraz przeglądania mediów społecznościowych (72 proc.).

Źródło: OPPO
Źródło: OPPO

88 proc. przebadanych Polaków deklaruje, że wykorzystuje smartfon, jako osobiste centrum rozrywki. Dzięki tym urządzeniom mają oni natychmiastowy dostęp do wiadomości ze świata oraz prognozy pogody, co wskazało 75 proc. badanych. Niemal 2/3 ogląda filmiki zamieszczone na platformach społecznościowych, a także czyta artykuły. Natomiast 44 proc. ankietowanych traktuje smartfon jako sprzęt do grania, który mogą zabrać ze sobą w każde miejsce. Niewiele mniej, bo 41 proc., ogląda na tych urządzeniach seriale i filmy.

Kolejnym ważnym aspektem są zdjęcia – 78% badanych korzysta z aparatu fotograficznego. Zrobione zdjęcia edytuje i retuszuje 31 proc. ankietowanych. 

Źródło: OPPO
Źródło: OPPO

AI w smartfonach. Wyniki badania

Prawie połowa badanych korzysta z narzędzi AI (48 proc.). Ponad połowa z nich (27 proc.) przyznała, że nie zdawała sobie sprawy, że to sztuczna inteligencja.

Osoby niekorzystające z narzędzi AI podchodzą z pewną rezerwą do tej technologii. Jedynie 15 proc. z nich przyznaje, że dodanie do ich smartfonów funkcji opartych na AI sprawiłoby, że korzystanie z tych urządzeń byłoby bardziej satysfakcjonujące. Twierdzą, że są przyzwyczajone do wyszukiwania w wyszukiwarce internetowej (36 proc.), nie ufają sztucznej inteligencji (24 proc.), a także uważają, że AI zaburza rzeczywistość (24 proc.).

Przebadani Polacy, którzy dali szansę AI – poznali narzędzia i wykorzystują je na co dzień, uważają, że ta technologia to oszczędność czasu (56 proc.) oraz wygoda (43 proc.). Ważne jest dla nich także to, że mogą „dopytać” o pewne rzeczy (41 proc.) oraz że nie muszą szukać samodzielnie odpowiedzi na nurtujące ich kwestie (39 proc.).

Korzystanie z narzędzi AI / Źródło: OPPO
Korzystanie z narzędzi AI / Źródło: OPPO

Aż 92 proc. respondentów korzysta z narzędzi AI w celach prywatnych – głównie dla rozrywki. Ponad połowa badanych (54 proc.) zadaje chatowi AI pytania na wszelkie tematy, które ich nurtują. Sztuczna inteligencja służy im także do przerabiania zdjęć (50 proc.) – narzędzia AI do edycji i retuszu zdjęć dostępne w smartfonach są jednymi z trzech najchętniej wykorzystywanych narzędzi. 

„Oswajanie AI zaczyna się w dużej mierze na polu prywatnych aktywności. Polacy najczęściej wykorzystują te narzędzia do ułatwienia lub urozmaicenia czynności pozasłużbowych. Po części wynika to z efektownych możliwości, jakie narzędzia AI dają np. w kwestii generowania obrazów, filmów, tekstów lub wsparcia nauki języków. Co ciekawe, narzędzia oparte na AI często wykorzystywane są przez Polaków do przeprowadzania researchu, który jest ich relatywnie słabą stroną.” – komentuje Sylwia Miszczyk, Senior Project Manager w ARC Rynek i Opinia

Wyniki badania pt. „Czy Polacy chcą sztucznej inteligencji w smartfonach?” pokazują, że ponad połowa przebadanych Polaków (59 proc.) byłaby skłonna płacić za dostęp do narzędzi opartych na AI. Z tej grupy, niemal jedna trzecia (32 proc.) przeznaczyłaby na ten cel nie więcej niż 10 zł miesięcznie. 

Pełna treść raportu dostępna jest pod tym adresem.

Źródło: mat. prasowy

Udostępnij

Mateusz PonikowskiWspółzałożyciel serwisu instalki.pl od ponad 18 lat aktywny w branży mediów technologicznych.