Ułożenie towarów na sklepowych półkach nigdy nie było sprawą losową. Odpowiadała za to rzesza specjalistów, mających zoptymalizować układ produktów w taki sposób, aby konsumenci kupowali ich jak najwięcej. Teraz o idealnym doborze poszczególnych towarów coraz częściej decyduje sztuczna inteligencja (AI). Jedno z popularnych i bardzo intuicyjnych rozwiązań stworzyli Polacy.
Towary na sklepowych półkach rozmieszcza teraz AI
Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest od jakiegoś czasu do prezentacji produktów marek takich jak Danone, Nutricia czy Maspex na regałach w sklepach. Shelf Recognition AI to dzieło opracowane przez polską firmę eLeader. Działanie aplikacji jest naprawdę ciekawe.
Shelf Recognition AI na podstawie zdjęcia w kilka sekund dostarczy informacji na temat zgodności ułożenia produktów z ustalonymi wzorcami. Aplikacja sugeruje przy tym ewentualne poprawki, których należy dokonać, aby produkty eksponowane były zgodnie z przyjętymi standardami. Co więcej, analizuje obecność konkurencyjnych produktów, dostarczając danych managerom.
Jak czytamy w informacji prasowej, aż 82 procent decyzji konsumenci podejmują przed półką, a odpowiednia ekspozycja może zwiększyć sprzedaż nawet o 30 procent.
Sztuczna inteligencja dostarcza danych do ustalenia najefektywniejszego ułożenia produktu, co może znacząco wpłynąć na zwiększenie sprzedaży. Narzędzie eLeader Shelf Recognition AI najczęściej jest wykorzystywane wszędzie tam, gdzie mamy dostępną wyraźną etykietę, którą system może łatwo sczytać, np. w analizie produktów spożywczych, m.in. napojów, nabiału i produktów sypkich. Jednak możliwości tego systemu są dużo większe niż jedynie merchandising i sprzedaż. AI już może rozpoznawać określone kategorie np. wegańskie lub bezglutenowe, a nasze zespoły stale rozwijają narzędzie, zwiększając możliwości tej technologii
– skomentował Rafał Melanowicz, Chief of Shelf Recognition AI Department w eLeader.
Sieć neuronowa Shelf Recognition AI jest trenowana na obrazach sklepowych półek i kalibruje się w trakcie korzystania z narzędzia. AI wspiera przeprowadzanie audytu, a dane docierają do handlowca na bieżąco. Rozwiązanie zapamiętuje poprzednie wizyty i dostarcza danych porównawczych.
Jak wynika z danych Kearney, 1/5 pracowników niebawem będzie opierała swoje wyniki pracy na AI, co szczególnie zrewolucjonizuje obszar sprzedaży i obsługi klienta.
Źródło: inf. prasowa eLeader