Polak zwycięzcą Intel AI Global Impact Festival

Maksym SłomskiSkomentuj
Polak zwycięzcą Intel AI Global Impact Festival

Lubię przekazywać informacje o osiągnięciach Polaków, zwłaszcza młodych, bowiem to właśnie oni będą budować przyszłość tego kraju. Firma Intel ogłosiła laureatów trzeciej edycji corocznego konkursu w ramach Intel AI Global Impact, a wśród nich znalazł się Polak. Ba, Polak został zwycięzcą Intel AI Global Impact Festival. Maciej Jałocha to tegoroczny absolwent Technikum Mechatronicznego nr 1 w Warszawie.

Polak zwycięzcą Intel AI Global Impact Festival

W wydarzeniu Intel AI Global Impact Festival wzięli udział przyszli programiści. Przy wsparciu specjalistów z branży i liderów akademickich pracowali oni nad rozwiązywaniem rzeczywistych problemów za pomocą sztucznej inteligencji (AI). W konkursie AI Creators zrealizowanym w ramach tegorocznego festiwalu wzięli udział uczniowie i studenci z 26 krajów.

Zwycięski projekt Intel AI Global Impact Festival autorstwa Macieja Jałochy to Straighten-Up. Rozszerzenie do przeglądarki internetowej pozwala zachować poprawną postawę w trakcie korzystania z komputera. Jak działa? Za pomocą algorytmów analizuje sposób, w jaki użytkownik siedzi przed ekranem. Jeśli wykryje, że się garbi, automatycznie rozmywa obraz na monitorze.

Maciej Jałocha, zwycięzca AI Global Impact, skomentował swój sukces następującymi słowami:

Czuję wdzięczność, że moja praca została doceniona po sporym wysiłku, pierwszy raz zostałem tak wyróżniony. Nie spodziewałem się tego. To dodało mi wiary we własne siły i zachęciło do dalszego rozwoju w obszarze AI i kontynuacji pracy nad projektem. Dziękuję też osobom, które mnie wsparły i cieszę się, że mogłem reprezentować Polskę.

Komentarza po konkursie udzielił też Pat Gelsinger, CEO Intel:

Jestem pod nieustającym wrażeniem młodych specjalistów, którzy rozumieją potencjał AI w czynieniu dobra. Cieszę się, że mogę uhonorować tegorocznych zwycięzców. To od nich uzależniony jest sukces technologii przyszłości, ponieważ ucieleśniają oni cel firmy Intel, jakim jest poprawa jakości życia wszystkich mieszkańców naszej planety

Laureaci Global Award w dziedzinie AI Impact Creator

W grupie wiekowej od 13 do 17 lat:

  1. System śledzenia ruchu gałek ocznych do komunikacji z pacjentami z ALS (Brazylia), Laura Jeronimo, Pedro Costa, Raissa Daloia. Przystępny cenowo system komunikacji, który wykrywa ruchy gałek ocznych w celu zaznaczania znaków wyświetlanych na ekranie. Umożliwia tym samym komunikację pacjentom o niskiej sprawności ruchowej.
  2. Oparta na AI platforma wspierania pozycji kobiet w dziedzinach nauki, technologii, inżynierii i matematyki (Indie), Yash Yadav. Platforma edukacyjna oparta na sztucznej inteligencji, której zadaniem jest przezwyciężenie różnic między płciami w naukach ścisłych i rozwijanie związanych z nimi pasji u dziewcząt.
  3. Melody of Fingers (Chiny), Shiyu Chu, Tianyi Liu, Jingyan Li. Aplikacja dla osób uczących się języka migowego. Rejestruje ruchy użytkowników, testuje ich stopień opanowania języka i udostępnia informacje zwrotne w czasie rzeczywistym.

W grupie wiekowej powyżej 18. roku życia:

  1. Straighten-Up Asystent wyprostowanej postawy ciała (Polska), Maciej Jałocha. Rozszerzenie do przeglądarki, które pomaga użytkownikom zachować zdrową postawę podczas korzystania z komputera. Delikatnie rozmywa widok, gdy wykryje, że użytkownik się garbi.
  2. Wykorzystanie AI do pomocy pszczołom bezżądłym (Kostaryka), Nicolle Daniela Gamboa Mena, Melanie Espinoza Hernández, Mariana Acuna Cordero. Zestaw algorytmów i rozwiązań sprzętowych, który opiera się na technikach systemów wizyjnych w celu łatwego wykrywania nieznanych gatunków lub takich, które są zagrożone w wyniku zmian w ekosystemie.
  3. Cyfrowy model miasta oparty na AI (Malezja), Joo Kiat, Cajun Ka Joon Tai, Rohit Thomas. Wirtualna replika umożliwiająca operatorom kompleksowy przegląd miejskiego systemu zarządzania kryzysowego – od gromadzenia danych po reagowanie – aby ratować życie niezliczonej liczby osób, minimalizować straty społeczne i ograniczać skalę odpadów z tworzyw sztucznych.

Nagrody za rozwiązania promujące dostępność:

  1. Robotyczne zwierzę asystujące wspierane przez AI (USA), Kevin Vo, Larry Le, Ryan Huynh. Robotyczny pies przewodnik, który wykorzystuje sztuczną inteligencję, aby pomóc niedowidzącym użytkownikom poruszać się po zróżnicowanych terenach. Stanowi alternatywę dla osób, które nie mogą pozwolić sobie na korzystanie z psa przewodnika.
  2. Droga do domu (Singapur), Meiyu Huang. Rozwiązanie wykorzystujące nowatorskie technologie, takie jak rzeczywistość rozszerzona, wewnętrzne systemy pozycjonowania i aktywowane głosem programy typu asystent, aby umożliwić osobom z demencją pewniejsze i bardziej niezależne poruszanie się po swoim otoczeniu.
  3. BRINL – interaktywna nauka alfabetu Braille’a (Tajlandia), Teerapat Sardsud, Roryon Wannapraserd, Phachara Phuansup. Rozwiązanie, które wykorzystuje sztuczną inteligencję do poprawy jakości nauki alfabetu Braille’a u osób z wadami wzroku. Jednocześnie promuje umiejętność posługiwania się alfabetem Braille’a i zapewnia użytkownikom dostęp do informacji.

Źródło: aiglobalimpactfestival.org

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.