edycji, zarządzania i publikowania dokumentów w formacie .PDF (Portable Document Format).
Polski oddział Adobe wymienił także 10 najważniejszych nowości i zalet w Acrobat 9:
1. Szybkie tworzenie pliku PDF. Program Acrobat 9 zawiera szereg nowych lub znacznie ulepszonych funkcji związanych z tworzeniem plików PDF. Można na przykład przekonwertować dowolną stronę internetową do dokumentu PDF, zaznaczyć zawartość w dowolnej aplikacji i wkleić ją do programu Acrobat, a także przekonwertować dokument papierowy do dokumentu PDF z możliwością przeszukiwania.
2. Tworzenie portfolio PDF. Pliki w wielu formatach można łatwo połączyć w jedno skompresowane portfolio PDF, a następnie wybrać jeden z szeregu profesjonalnych szablonów w celu zintegrowania zawartości, zdefiniowania opcji nawigacji i dopracowania wyglądu. Dzięki integracji technologii Adobe Flash w oprogramowaniu Acrobat i Adobe Reader można dołączyć zawartość o jakości równie wysokiej, jak w przypadku plików utworzonych za pomocą programu Adobe Flash.
3. Dostarczanie prezentacji na żądanie. Do oprogramowania Adobe Acrobat 9 Pro Extended jest dołączony produkt Adobe Presenter obsługujący stworzone prezentacje. Można dzięki niemu ożywić slajdy przy użyciu wideo, narracji głosowej, demonstracji oraz interaktywnych kwizów.
4. Łatwe udostępnianie wideo w plikach PDF. Funkcja konwersji szeregu formatów wideo do formatu FLV oferuje niezawodną metodę udostępniania wideo, animacji i aplikacji między platformami przy użyciu dokumentów PDF. Dzięki programowi Acrobat 9 odbiorcy mogą w łatwy sposób wyświetlać nagrania wideo niezależnie od odtwarzacza zainstalowanego na danym komputerze.
5. Synchronizowanie widoków dokumentów. Funkcja wspólnej nawigacji w dokumentach daje gwarancję, że współpracownicy, klienci i partnerzy będą przeglądać zawsze tę samą stronę. Usługi witryny Acrobat.com umożliwiają pracę w czasie rzeczywistym z plikiem PDF. Przypomina to pracę w tym samym pokoju – niezależnie od rzeczywistych odległości.
6. Zarządzanie recenzjami dokumentów oraz śledzenie ich. Interaktywne recenzowanie dokumentów pozwala łatwo uzyskać potrzebne informacje. Dzięki tej funkcji uczestnicy mogą wzajemnie wyświetlać swoje komentarze oraz odpowiadać na nie.
7. Zwiększanie grupy odbiorców. Każdej osobie używającej darmowego oprogramowania Adobe Reader (w wersji 8 lub nowszej) można zezwolić na wzięcie udziału w udostępnionych recenzjach dokumentów. Dzięki rozszerzeniu funkcji programu Acrobat o użytkowników programu Reader, prawie każda osoba może brać udział w projektach zainicjowanych przez użytkownika.
8. Ochrona przy użyciu haseł. Korzystając z haseł, można sterować dostępem do dokumentów PDF. Przyzwolenia umożliwiają ograniczanie możliwości drukowania, kopiowania lub zmieniania dokumentów. Hasła i przyzwolenia można zapisywać jako zasady zabezpieczeń i dzięki temu w prosty sposób stosować je do nowych plików PDF.
9. Usuwanie poufnych informacji. Narzędzia redakcyjne pozwalają trwale usunąć z dokumentu PDF poufną zawartość, na przykład tekst, ilustracje i inne informacje. Dodatkowe zabezpieczenie stanowi możliwość przeszukiwania dokumentów PDF w celu sprawdzenia, czy zawierają metadane, ukryte warstwy lub inne niewidoczne informacje, a także możliwość usuwania ich przed rozpowszechnieniem plików.
10. Łatwe tworzenie formularzy elektronicznych i zarządzanie nimi. Wykonując kilka prostych kroków, można utworzyć formularz elektroniczny bez pomocy informatyka czy projektanta. Formularze można tworzyć od podstaw, z zastosowaniem istniejących szablonów lub metodą konwersji dokumentu papierowego do elektronicznego formularza z możliwością wypełniania. Co najważniejsze, formularze PDF mogą być wypełniane i zapisywane przez praktycznie dowolne osoby używające darmowego oprogramowania Adobe Reader.
Polski Adobe Acrobat 9 powinien niebawem znaleźć się w ofercie dystrybutorów. Szacunkowe ceny netto (bez VAT) wyglądają następująco: wersja Standard 1170 zł, Pro 1875 zł, natomiast najbogatsza wersja – Extended 2750 zł.
Źródło: Adobe, IDG.pl