Systemy smart TV głównie w rękach trzech graczy, a konsolidacja wciąż postępuje
Według danych Dataxis, od dłuższego czasu smart TV jest głównie oferowane jako oprogramowanie Samsung Tizen, LG WebOS i Google Android TV (czy ostatnio Google TV). Pewien niewielki udział ma też Roku i całkiem spory kawałek tortu zostaje dla wielu mniej popularnych systemów danych producentów telewizorów. Apple TV pominięto z racji występowania tylko na przystawkach smart TV, a nie w samych telewizorach. Od lat widoczny jest trend odchodzenia od mniejszych autorskich systemów (np. Panaconis My Home Screen, Hisense Vidaa, Vizio SmartCast, alternatywne oprogramowanie ma nawet polski Kruger & Matz) i konsolidacji wielkiej trójki (Tizen, WebOS, Android TV), za którą goni Roku.
Ostatni z systemów swoje 5,8 proc. udziałów w 2020 roku zawdzięcza głównie Ameryce Północnej. Według jego autorów, już w 2019 roku był tam najczęściej wybieraną opcją. A to za sprawą umów z TCL czy Hisense. Jednak poza tym regionem jego pozycja nie jest mocno ugruntowana. Roku zdaje się mieć chrapkę na Amerykę Południową i Europę, ale przed nim daleka droga. Szczególnie że największy partner Roku, czyli TCL, nie stawia tylko na ten system, a w dużej mierze oferuje modele z oprogramowaniem Google.
W 2022 roku na rynku systemów smart TV najwięcej ma zyskać Google i Roku
Ważną pozycję ma też Amazon Fire TV, ale popularność zyskał głównie w Ameryce Północnej i jego sytuacja jest podobna do Roku. Próbuje wejść szerzej do Europy dzięki partnerstwu z firmami Grundig i JVC. Ale nawet Samsung i LG zaczynają udzielać licencji na swoje systemy innym wytwórcom telewizorów, więc dział producentów z pozycji „inne systemy” niekoniecznie postawi tylko na Android TV i Google TV, choć spodziewane są największe wzrosty właśnie dla Google TV/Android TV i Roku.
Jak powiedział Guillaume Perrin starszy analityk w Dataxis – „Samsung Tizen i LG webOS to dwie najczęściej używane platformy Smart TV od lat, ale według nowych badań Dataxis, Roku OS i Google Android TV odnotowały największy wzrost w 2020 i 2021 roku, a oczekuje się, że trend będzie kontynuowany w 2022 roku. Roku i Google, a także Amazon z Fire OS, już kilka lat temu zaczęły udzielać licencji na swoje platformy telewizyjne producentom drugiego i trzeciego poziomu.„
Zobacz również: Masz Windowsa 11 i nowy procesor Intel Core 11 lub 12 gen? Nie włączysz filmów Blu-Ray 4K
Źródło: flatpanelshd / Foto tytułowe: Pixabay