Z wielkim zasięgami wiąże się wielka odpowiedzialność. Mam tutaj na myśli szeroko pojętą odpowiedzialność serwisów społecznościowych, dających internautom wielką dowolność w tworzeniu treści. Jednym z najpopularniejszych obecnych mediów tego typu jest TikTok, będący w ostatnim czasie ulubionym kozłem ofiarnym mediów, rodziców, a czasem i polityków. TikTok właśnie ogłosił nawiązanie współpracy z organizacją fact-checkingową Demagog.org.pl w ramach walki z dezinformacją na platformie.
TikTok łączy siły z organizacją Demagog
Demagog.org.pl to pierwsza organizacja fact-checkingowa w Polsce. Jej zadaniem jest błyskawiczne wyłapywanie nieprawdziwych treści w sieci, weryfikowanie wypowiedzi i sprawdzanie obietnic. Każdy internauta może na łamach serwisu konfrontować przyswajane przez siebie treści ze stanem faktycznym. Na mocy współpracy z TikTokiem Demagog dołączy do globalnego programu fact-checkingowego plaftormy.
Demagog będzie odpowiedzialny m.in. za ocenę potencjalnie wprowadzających w błąd filmów i sygnalizowanie platformie bieżących incydentów dotyczących dezinformacji. TikTok nieustannie inwestować ma w technologie i programy, które mają zapewnić użytkownikom otrzymywanie wiarygodnych informacji.
TikTok współpracuje już (wliczając w to Demagog), z 16 fact-checkingowymi organizacjami. Każda z nich jest zweryfikowanym sygnatariuszem Kodeksu Zasad International Fact-Checking Network (IFCN). Obejmuje on ponad 50 języków i 100 krajów na całym świecie.
Małgorzata Kilian-Grzegorczyk, Prezeska Stowarzyszenia Demagog, powiedziała:
Dla wielu młodych ludzi TikTok jest głównym źródłem informacji, dlatego kwestia wiarygodności treści pojawiających się na tej platformie ma szczególne znaczenie. Chcemy wykorzystać naszą wiedzę i doświadczenie w zakresie fact-checkingu, aby móc jeszcze skuteczniej walczyć z fałszywymi treściami, które stają się coraz bardziej powszechne w internecie. Naszym celem jest pomoc młodym ludziom w wypracowaniu krytycznego podejścia do treści w mediach i umożliwienie im skutecznej identyfikacji fałszywych treści.
Jakub Olek, Head of GR, Central & Eastern Europe, TikTok dodał:
Dezinformacja i fake newsy stanowią zagrożenie, które dotyka każdego użytkownika Internetu. Jest to globalny problem, dlatego wymaga współpracy wielu podmiotów i tylko w ten sposób będziemy w stanie osiągnąć sukces. Jako TikTok jesteśmy świadomi tego wyzwania, dlatego poczyniliśmy istotne inwestycje w rozwiązania zwalczające dezinformację i edukujące użytkowników pod kątem tego, jak mogą się przed nią chronić, również poza platformą. Współpraca z Demagogiem oraz korzystanie z ich wiedzy i rekomendacji pozwoli nam jeszcze bardziej zwiększyć bezpieczeństwo polskich użytkowników i odpowiednio reagować na lokalnie występujące zagrożenia.
Jak TikTok zwalcza dezinformację?
Platforma w celu skutecznego egzekwowania zasad, wdrożyła złożony model obejmujący:
- Ochronę społeczności poprzez usuwanie szkodliwej dezinformacji i wyłączanie niektórych treści z rekomendacji w sekcji „Dla Ciebie”,
- Rozwijanie wiedzy i kompetencji użytkowników poprzez eksponowanie wiarygodnych informacji, stosowanie kontekstowych oznaczeń dla niektórych kont i treści oraz proaktywne komunikatu ostrzegające przed nierozważnym udostępnianiem niepotwierdzonych informacji,
- Ścisłą współpracę z ekspertami i niezależnymi, akredytowanymi przez IFCN partnerami w zakresie weryfikacji faktów i oceny dokładności treści oraz zapewnienia świadomych i odpowiedzialnych decyzji związanych z moderacją.
Pierwszym poziomem ochrony są modele uczenia maszynowego, które w przypadku mniej oczywistych przykładów dezinformacji, wspierane są przez zespoły moderacyjne. Treści te mogą zostać całkowicie usunięte lub, w przypadku mniej oczywistych sytuacji, ich wyświetlanie w rekomendowanych materiałach w sekcji „Dla Ciebie” może zostać ograniczone.
Platforma, jako dodatkowy środek ostrożności, w procesie weryfikacji może oznaczyć treść bannerem ostrzegającym widzów i monitem sugerującym, aby nie udostępniać treści zawierających niezweryfikowane informacje.
Źródło: inf. prasowa TikTok