Według najnowszego badania IAB Polska dotyczącego blokowania reklam w sieci, z adblokerów w 2023 roku korzystało 45 procent polskich internautów. O ile liczba osób blokujących treści reklamowe kiedyś gwałtownie rosła, od 2017 roku utrzymuje się na praktycznie niezmiennym poziomie. Z przeglądarki internetowej Google Chrome w Polsce korzysta ok. 60,55 procent internautów i to właśnie ich w ogromnym stopniu dotkną zmiany, jakie wkrótce zostaną wdrożone w tej przeglądarce. Manifest V3 w Chrome oznacza koniec wielu popularnych blokerów reklam, w tym uznawanego za jeden z najlepszych uBlock Origin.
Koniec uBlock Origin w Chrome
API Manifest V3 trafi do stabilnej wersji przeglądarki internetowej Google Chrome z początkiem 2025 roku. Zdaniem przedstawicieli firmy z Mountain View jego wdrożenie poprawi bezpieczeństwo rozszerzeń. W jaki sposób? Poprzez usunięcie obsługi zdalnie hostowanego kodu. Z nowym API jest już zgodna część blokerów reklam, w tym AdBlock, Adblock Plus, AdGuard i uBlock. Ten ostatni jednak straci wiele na swojej skuteczności.
Zgodne z Manifest V3 w Google Chrome będzie wyłącznie nowe rozszerzenie uBlock Origin Lite. Z uBlock Origin korzysta ponad 30 milionów internautów, którzy działaniem wydania Lite z pewnością nie będą usatysfakcjonowani. Jego skuteczność jest mówiąc delikatnie mocno ograniczona. Nawet deweloper uBlock Origin, Raymond Hill, mówi otwarcie, że nowej wtyczki nie można traktować jako zastępstwa dla starej. Zaleca każdemu internaucie pragnącemu blokować reklamy poszukanie czegoś innego.
Alternatywnie można też sięgnąć po przeglądarkę internetową, która nie korzysta z silnika Chromium. Najbardziej oczywistym wyborem wydaje się Mozilla Firefox, ciesząca się w Polsce zaskakująco wysokim zainteresowaniem.
Jaki jest Waszym zdaniem najlepszy bloker reklam dla Chrome?
Źródło: mat. własny, iab.org.pl