Ban dla TikToka w Unii Europejskiej?
Unia Europejska ostrzegła, że Tiktok zostanie zakazany, jeśli administracja aplikacji nie dostosuje jej do lokalnych przepisów dotyczących polityki prywatności. Reuter poinformował, że najwyższy urzędnik rynku wewnętrznego UE zwrócił się w czwartek do dyrektora generalnego Tiktoka, Shou Zi Chew, że firma musi dostosować swój model biznesowy do wymogów Wspólnoty przed 1 września 2023 roku. Chodzi o Ustawę o usługach cyfrowych (DSA).
DSA wprowadzono w celu ujednolicenia zasad dotyczących treści online w UE, zmuszając przy tym firmy do silniejszego i bardziej proaktywnego stanowiska w sprawie przejrzystości, moderacji i usuwania treści na platformach.
„Nie zawahamy się sięgnąć po pełen zakres sankcji w celu ochrony naszych obywateli, jeśli audyty nie wykażą pełnej zgodności” – ostrzegł dyrektora generalnemego TikTok komisarz europejski Thierry Breton.
Dyrektor ds. polityki publicznej TikTok, Caroline Greer, napisała na Twitterze, że Chew i Breton mieli „dobrą wymianę zdań” podczas ich spotkania, dodając jednocześnie, że firma „z zadowoleniem przyjęła możliwość ponownego wyrażenia zaangażowania w #DSA”. Dodała też: „Przedstawiliśmy nasze działania w celu zapewnienia zgodności z RODO i Kodeksem postępowania w zakresie dezinformacji. Bezpieczeństwo naszych użytkowników jest najważniejsze.”
Good exchange between @shouchew & Commissioner @ThierryBreton today. We welcomed the opportunity to reiterate our commitment to the #DSA. We also outlined our efforts to ensure compliance with the GDPR & the Code of Practice on Disinformation. The safety of our users is paramount https://t.co/GpUgcg6UuR
— Caroline Greer (@CarolineGreer) January 19, 2023
Rzecznik Tiktok przekazał w oświadczeniu dla serwisu Gizmodo, że „ban dla Tiktoka w Europie nie był tematem omawianym przez strony”. Dodał również, że „firma jest w pełni zaangażowana we wdrażanie przepisów DSA i będzie nadal wdrażać zmiany w celu przestrzegania przepisów UE poprzez większą przejrzystość swoich działań”.
Informacja jest towarem. Cennym towarem
Breton kwestionował działania właścicieli mediów społecznościowych, twierdząc, że narażają one młodych użytkowników na cybernękanie, dezinformację, wycieki danych i zachęcają do uczestnictwa w niebezpiecznych wyzwaniach. Nie precyzując, do jakich aplikacji się odnosi, oskarżał niektóre platformy o gromadzenie danych użytkowników i wysyłanie ich poza Europę w celu potencjalnego wykorzystania ich do zysku politycznego lub gospodarczego.
Thierry Breton zachęcał firmy do wchodzenia na unijne rynki, ale zastrzegł, że z kierowaniem usług do młodszych odbiorców wiąże się większa odpowiedzialność, a firmy są mile widziane tylko pod warunkiem, że przestrzegają unijnych zasad. Wszystkie zasad, bez wyjątku.
Źródło: Reuters.com