Apple oficjalnie przekazało, iż jednym z powodów, dla którego firma nie pozwala na instalowanie aplikacji i gier z niezależnych źródeł jest obawa o bezpieczeństwo użytkowników. Popularny sideloading ma prowadzić do zagrożeń związanych z prywatnością. Według firmy z jabłkiem w logo, system mobilny od Google posiada od 15 do nawet 47 razy więcej złośliwego oprogramowania niż iOS.
I komu tu teraz wierzyć?
Android ma problem z aplikacjami?
Raport firmy pojawił się w momencie, w którym Apple zostało objęte dochodzeniem antymonopolowym na terenie Unii Europejskiej w sprawie praktyk antykonkurencyjnych. Konkretniej chodzi o brak możliwości instalowania aplikacji i gier z niezależnych źródeł i swoiste “przywiązanie” użytkownika do tego, co oferuje tylko i wyłącznie App Store. Oprócz UE, Apple boryka się z podobnym problemem także w Stanach Zjednoczonych.
Firma Tima Cooka twierdzi jednak jasno: Android jest znacznie gorszy pod względem ilości malware, które czyha na mniej świadome osoby. Zespół moderatorów odpowiedzialnych za skanowanie sklepu App Store ma działać w tym przypadku znacznie lepiej – minimalizując ryzyko szkód wyrządzonych przez potencjalnie złośliwe aplikacje i gry. W swoim raporcie Apple cytowało dane z wielu źródeł (Kasperky’ego, Europolu, Interpolu NIST czy Wandera).
fot. zrzut ekranu z raportu Apple
Złośliwe aplikacje, które miały nękać Androida (według Apple), to SpyNote, BlackROck, TeaBot, Fusob i wiele innych. W tym samym momencie większość z nich nie była dostępna dla osób korzystających z iOS.
Jak dalej potoczy się ta sprawa? Można spodziewać się, że Apple będzie bardzo mocno walczyć o to, aby nie pozwolić na wymuszenie na firmie możliwości instalowania oprogramowania z innych źródeł niż oficjalne. Spora liczba użytkowników od dawna narzeka na tego typu praktyki i wcale nie ma się co dziwić.
Jak sądzicie? Apple ma rację? Czy też może to kolejny zabieg marketingowy firmy, który ma pokazać, że iOS jest obecnie najlepszym systemem pod kątem bezpieczeństwa?
Źródło: Apple / fot. Howard Bouchevereau – Unsplash.com