Choć system Windows od dawna obsługuje treści HDR, ten kto miał do czynienia z takimi treściami w parze z systemem Windows 11 wie, że wyświetlanie takich treści w jego przypadku nie jest zupełnie bezproblemowe. Wygląda jednak na to, że wkrótce może się to zmienić, o czym świadczą zmiany wprowadzone w najnowszej testowej wersji systemu, wydanej w zeszłym tygodniu w kanale Canary programu Insider – wersji znanej jako Windows 11 Build 27686.
Ach ten tryb HDR
Microsoft wprowadził do swojego oprogramowania oficjalne wsparcie dla HDR w 2017 roku, wydając stabilną wersję aktualizacji Windows 10 Creators Update (1703). Od tego czasu firma znacznie poprawiła kompatybilność systemu z treściami HDR, wprowadziła skrót klawiszowy umożliwiający szybkie włączenie trybu HDR, a nawet opcję włączenia HDR w grach, które go natywnie nie obsługują i modyfikowania intensywności „efektu HDR” dla każdej z gier.
Obecnie problemem trybu HDR w Windows 11 jest jednak to, że działa on wszędzie, także w obrębie systemowego interfejsu, który został zaprojektowany z myślą o standardowej gamie kolorów i standardowym zakresie dynamicznym. Zatem o ile treści wideo czy gry wyglądają dzięki niemu lepiej, tak tego samego nie można powiedzieć o każdym innym zakątku komputera.
Sprawdź też: Microsoft blokuje Windows 11 na niewspieranych komputerach
Nadzieja na horyzoncie – Windows 11 Build 27686
Wspomniany już wcześniej Windows 11 Build 27686 wprowadzony dopiero co w kanale Canary programu Insider wspomniany problem rozwiązuje, a przynajmniej do pewnego stopnia. Pojawiła się w nim bowiem opcja włączenia HDR tylko dla treści wideo, zamiast włączania trybu HDR dla całego systemu. Warto natomiast dodać, że Microsoft rekomenduje odtwarzanie treści na pełnym ekranie, aby uzyskać jak najlepsze rezultaty działania tej funkcji.
Na razie nie wiadomo kiedy ta zmiana pojawi się w stabilnej wersji systemu Windows 11 i czy będzie częścią aktualizacji 24H2. Przydałoby się jednak, aby Microsoft umożliwił włączenie HDR nie tylko wyłącznie dla treści wideo, ale również wyłącznie dla gier, tak aby tylko sam interfejs systemu i innych niż gry aplikacji był wyświetlany w SDR. Poza tym dobrze byłoby, gdyby Microsoft w końcu naprawił w stu procentach problem, który pojawia się przy wykonywaniu w trybie HDR zrzutów ekranu, a który sprawia, że powstałe screenshoty dosłownie rażą swoją jasnością. Ten problem rozwiązano już w przypadku wykonywania zrzutów ekranu Narzędziem Wycinanie ale nie w przypadku wykonywania tradycyjnych pełnoekranowych screenshotów.
Źródło: TechSpot, fot. tyt. własne