Konsumenci niechętnie sięgają po dedykowane rozwiązania antywirusowe na swoich smartfonach, to wnioski z ankiety zleconej przez Bitdefender.
Zdecydowana większość użytkowników używa telefonu do wrażliwych transakcji, ale prawie połowa ankietowanych nie sięga po antywirusa.
Właściciele smartfonów nie korzystają z antywirusów
Ankieta Bitdefender przeprowadzona przez firmę badawczą Censuswide wykazała, że 55,5% konsumentów zainstalowało (lub wierzyło, że ma) dedykowane zabezpieczenia na swoich telefonach. Eksperci zwracają uwagę jednak na fakt, że wielu dostawców Androida preinstaluje „zabezpieczenia”, które zazwyczaj wygasają po okresie próbnym.
Jak zauważono w raporcie, wielu użytkowników odkłada zakup na później, zapomina o nim lub w ogóle go odmawia.
Oznacza to, że 44,5% ankietowanych nie korzysta z dedykowanej aplikacji lub rozwiązania zabezpieczającego urządzenia mobilne. 78,3% respondentów stwierdziło, że używa telefonu do wykonywania transakcji bankowych, uzyskiwania dostępu do danych dotyczących opieki zdrowotnej, zarządzania inwestycjami czy handlu kryptowalutami.
Dlaczego nie instalujemy antywirusów na smartfonach? 38% ankietowanych ufa, że producent urządzenia poradzi sobie z problemem. Z kolei 23,2% twierdzi, że nawet nie wiedziało, że można kupić zabezpieczenia mobilne. Ponad jedna piąta (21,3%) ma świadomość, że mogłaby kupić zabezpieczenie do swojego telefonu, ale uważa, że jest to zbyt drogie.
„Chociaż dostawcy rzeczywiście dokładają wszelkich starań, aby udaremnić zagrożenia bezpieczeństwa, rzeczywistość jest taka, że żadne oprogramowanie nie jest odporne na ataki hakerskie – szczególnie w przypadku ataków ukierunkowanych. Kolejnym błędnym przekonaniem jest to, że rozwiązanie zabezpieczające spowalnia urządzenie. Aplikacje zabezpieczające urządzenia mobilne zazwyczaj działają cicho w tle, wywierając minimalny wpływ na zasoby systemowe” – komentuje Krzysztof Budziński z firmy Marken Systemy Antywirusowe, polskiego dystrybutora oprogramowania Bitdefender.
Są też osoby (19,4%), które czują się bezpiecznie bez dodatkowych zabezpieczeń na swoim urządzeniu. Innym problemem jest obawa o spowolnienie telefonu (11,55%).
Twórcy badania zauważają, że wyniki odzwierciedlają ustalenia z podobnej ankiety zleconej przez Bitdefender w 2021 r., kiedy to większość powodów podawanych za unikanie zabezpieczeń mobilnych to w zasadzie nieporozumienia i brak odpowiedniej edukacji.
Źródło: Bitdefender