NPC w grach w końcu będą zachowywać się naturalnie
Powiedzmy sobie otwarcie: w mało której grze postacie niezależne zachowują się w sposób dostatecznie realistyczny. Okej, w Grand Theft Auto V Rockstarowi udało się opracować znośną sztuczną inteligencję przechodniów, ale trudno tu mówić o jakimś bardzo zaawansowanym modelu. Dzięki Ace for Games ma się to zmienić. Rozwiązanie NVIDIA pozwoli na przykład graczowi prowadzić rozmowy z NPC tak, jakby rozmawiał z żywym człowiekiem – nie tylko za pomocą tekstu, ale nawet… mowy. Jak to działa?
NPC stworzony przez sztuczną inteligencję będzie reagował na wypowiedzi gracza na podstawie tego, czym zostanie „nakarmiony” – zupełnie jak ChatGPT. Może to wyglądać na przykład tak: gracz zadaje NPC pytanie, SI generuje odpowiedź, a NPC wypowiada na głos tekst, który podsunęła mu SI. Następnie Ace for Games animuje twarz NPC w taki sposób, aby jej usta i mięśnie poruszały się adekwatnie do wypowiadanych kwestii. Zapowiada się genialnie.
Huang zademonstrował działanie technologii w czasie rzeczywistym (podobno), na podstawie sceny stworzonej w Unreal Engine 5 we współpracy ze startupem Convai, zajmującym się sztuczną inteligencją. Demo osadzono w cyberpunkowej scenerii – pokazuje gracza wchodzącego do sklepu z ramenem i rozmawiającego z właścicielem. Właściciel nie ma wyreżyserowanego dialogu, ale odpowiada na pytania gracza w czasie rzeczywistym i wysyła go na zmyśloną misję. A przynajmniej tak twierdzi NVIDIA.
Jeśli znacznik czasowy na filmie nie zadziała, przewiń nagranie do 27 minuty.
Niezłe, prawda? Tu jednak rodzi się kilka pytań: ilu twórców gier zaimplementuje to rozwiązanie? Jak będzie sprawdzać się w praktyce w złożonych produkcjach? Czy będzie czymś więcej niż tylko ciekawostką na chwilę zabawy? To pokaże czas. Nie wiemy też, jak w detalu wygląda implementacja rozwiązania, choć Jensen Huang podczas swojego wystąpienia pokazał taki oto slajd.
Ace for Games może wymagać do działania czegoś więcej, niż tylko karty graficznej NVIDIA. Być może niektóre obliczenia wykonywane są w chmurze, online?
„Sieci neuronowe obsługujące NVIDIA ACE for Games są zoptymalizowane pod kątem różnych możliwości, przy różnych kompromisach w zakresie rozmiaru, wydajności i jakości. Usługa ACE for Games pomoże programistom w dopracowaniu modeli ich gier, a następnie wdrożeniu ich za pośrednictwem chmury NVIDIA DGX, komputerów PC GeForce RTX lub lokalnie do działania w czasie rzeczywistym” – przekazała NVIDIA.
„Modele są zoptymalizowane pod kątem opóźnień, co jest kluczowym wymogiem dla wciągających, responsywnych interakcji w grach” – czytamy. Faktem jest, że konwersacje muszą być dynamiczne i naturalne. Nikt nie chce czekać kilku sekund na to, aż NPC zastanowi się nad odpowiedzią na postawione mu pytanie.
Źródło: NVIDIA