Z NPC w grach porozmawiasz jak ze swoimi znajomymi. Oto, co potrafi NVIDIA Ace

Maksym SłomskiSkomentuj
Z NPC w grach porozmawiasz jak ze swoimi znajomymi. Oto, co potrafi NVIDIA Ace
NVIDIA zaprezentowała światu swoje nowe rozwiązanie o nazwie ACE for Games. To wersja Omniverse Avatar Cloud Engine do animowania i udzielania głosu postaciom niezależnym (NPC) w grach w czasie rzeczywistym. CEO NVIDIA Jensen Huang tłumaczył w trakcie konferencji, że narzędzie integruje zamianę tekstu na mowę, rozumienie języka naturalnego – czy raczej duży model językowy – oraz automatyczną animację twarzy.

NPC w grach w końcu będą zachowywać się naturalnie

Powiedzmy sobie otwarcie: w mało której grze postacie niezależne zachowują się w sposób dostatecznie realistyczny. Okej, w Grand Theft Auto V Rockstarowi udało się opracować znośną sztuczną inteligencję przechodniów, ale trudno tu mówić o jakimś bardzo zaawansowanym modelu. Dzięki Ace for Games ma się to zmienić. Rozwiązanie NVIDIA pozwoli na przykład graczowi prowadzić rozmowy z NPC tak, jakby rozmawiał z żywym człowiekiem – nie tylko za pomocą tekstu, ale nawet… mowy. Jak to działa?

NPC stworzony przez sztuczną inteligencję będzie reagował na wypowiedzi gracza na podstawie tego, czym zostanie „nakarmiony” – zupełnie jak ChatGPT. Może to wyglądać na przykład tak: gracz zadaje NPC pytanie, SI generuje odpowiedź, a NPC wypowiada na głos tekst, który podsunęła mu SI. Następnie Ace for Games animuje twarz NPC w taki sposób, aby jej usta i mięśnie poruszały się adekwatnie do wypowiadanych kwestii. Zapowiada się genialnie.

Huang zademonstrował działanie technologii w czasie rzeczywistym (podobno), na podstawie sceny stworzonej w Unreal Engine 5 we współpracy ze startupem Convai, zajmującym się sztuczną inteligencją. Demo osadzono w cyberpunkowej scenerii – pokazuje gracza wchodzącego do sklepu z ramenem i rozmawiającego z właścicielem. Właściciel nie ma wyreżyserowanego dialogu, ale odpowiada na pytania gracza w czasie rzeczywistym i wysyła go na zmyśloną misję. A przynajmniej tak twierdzi NVIDIA.

Jeśli znacznik czasowy na filmie nie zadziała, przewiń nagranie do 27 minuty.

Niezłe, prawda? Tu jednak rodzi się kilka pytań: ilu twórców gier zaimplementuje to rozwiązanie? Jak będzie sprawdzać się w praktyce w złożonych produkcjach? Czy będzie czymś więcej niż tylko ciekawostką na chwilę zabawy? To pokaże czas. Nie wiemy też, jak w detalu wygląda implementacja rozwiązania, choć Jensen Huang podczas swojego wystąpienia pokazał taki oto slajd.

ace for games workflow

Schemat działania NVIDIA Ace. | Źródło: NVIDIA

Ace for Games może wymagać do działania czegoś więcej, niż tylko karty graficznej NVIDIA. Być może niektóre obliczenia wykonywane są w chmurze, online?

„Sieci neuronowe obsługujące NVIDIA ACE for Games są zoptymalizowane pod kątem różnych możliwości, przy różnych kompromisach w zakresie rozmiaru, wydajności i jakości. Usługa ACE for Games pomoże programistom w dopracowaniu modeli ich gier, a następnie wdrożeniu ich za pośrednictwem chmury NVIDIA DGX, komputerów PC GeForce RTX lub lokalnie do działania w czasie rzeczywistym” – przekazała NVIDIA.

„Modele są zoptymalizowane pod kątem opóźnień, co jest kluczowym wymogiem dla wciągających, responsywnych interakcji w grach” – czytamy. Faktem jest, że konwersacje muszą być dynamiczne i naturalne. Nikt nie chce czekać kilku sekund na to, aż NPC zastanowi się nad odpowiedzią na postawione mu pytanie.

Źródło: NVIDIA

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.