Air Canada zamówiła 30 elektrycznych samolotów o zasięgu 800 kilometrów

Maksym SłomskiSkomentuj
Air Canada zamówiła 30 elektrycznych samolotów o zasięgu 800 kilometrów
Podczas gdy niektórzy zarzekają się, że przenigdy nie wsiądą do samochodu elektrycznego, linie lotnicze Air Canada zapowiedziały właśnie zakup floty aż trzydziestu samolotów elektrycznych. Statki powietrzne ES-30 od szwedzkiego Heart Aerospace mają pomóc zmniejszyć emisję CO2, ale także ograniczyć koszty związane z wykorzystaniem paliwa.

Air Canada kupuje 30 samolotów elektrycznych

Opracowywane przez Szwedów elektryczne hybrydowe samoloty będą miały pojemność do 30 pasażerów i będą mogły być w pełni bezemisyjne. Wrażenie ma robić ich zasięg wynoszący nawet do 800 kilometrów. Tu jednak ma miejsce pewne zastrzeżenie. Samolot ES-30 przeleci do 200 kilometrów, gdy działa w trybie w pełni elektrycznym. Zasięg wzrośnie do 400 kilometrów, gdy bateria będzie uzupełniana przez generatory. Sięgnie 800 km tylko w przypadku mniejszej liczby pasażerów.

air canada heart aerospace es-30 2
ES-30. | Źródło: Heart Aerospace

Największy kanadyjski przewoźnik w swoim komunikacie poinformował, że zamówione samoloty wejdą do służby prawdopodobnie już w 2028 roku.

Umowa pomiędzy Heart Aerospace i Air Canada, której wartość owiana jest na ten moment tajemnicą, nie jest wcale pierwszą umową tego typu. W 2021 roku United Airlines zamówiło aż stoi 19-miejscowych samolotów elektrycznych od tego samego startupu. Co ważne, na mocy umowy Air Canada przejmie udziały w Heart Aerospace o wartości 5 milionów dolarów.

air canada heart aerospace es-30
ES-30. | Źródło: Heart Aerospace

Heart Aerospace nie jest firmą anonimową

O Heart Aerospace usłyszeliśmy po raz pierwszy w 2020 roku, kiedy to firma obiecywała, że do 2026 roku gotowy będzie ich w pełni komercyjny, elektryczny samolot ES-19. Jego zasięg miał wynosić 400 kilometrów i pozwalać latać pomiędzy krajami skandynawskimi.

Według ICAO (Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego), przemysł lotniczy odpowiada obecnie za około 3 procent globalnej emisji dwutlenku węgla – z czego około 40 procent pochodzi z lotów krótkodystansowych.

Źródło: Air Canada

Udostępnij

Maksym SłomskiZ dziennikarstwem technologicznym związany od 2009 roku, z nowymi technologiami od dzieciństwa. Pamięta pakiety internetowe TP i granie z kumplami w kafejkach internetowych. Obecnie newsman, tester oraz "ten od TikToka". Miłośnik ulepszania swojego desktopa, czochrania kotów, Mazdy MX-5 i aktywnego uprawiania sportu. Wyznawca filozofii xD.