Air Canada kupuje 30 samolotów elektrycznych
Opracowywane przez Szwedów elektryczne hybrydowe samoloty będą miały pojemność do 30 pasażerów i będą mogły być w pełni bezemisyjne. Wrażenie ma robić ich zasięg wynoszący nawet do 800 kilometrów. Tu jednak ma miejsce pewne zastrzeżenie. Samolot ES-30 przeleci do 200 kilometrów, gdy działa w trybie w pełni elektrycznym. Zasięg wzrośnie do 400 kilometrów, gdy bateria będzie uzupełniana przez generatory. Sięgnie 800 km tylko w przypadku mniejszej liczby pasażerów.
ES-30. | Źródło: Heart Aerospace
Umowa pomiędzy Heart Aerospace i Air Canada, której wartość owiana jest na ten moment tajemnicą, nie jest wcale pierwszą umową tego typu. W 2021 roku United Airlines zamówiło aż stoi 19-miejscowych samolotów elektrycznych od tego samego startupu. Co ważne, na mocy umowy Air Canada przejmie udziały w Heart Aerospace o wartości 5 milionów dolarów.
ES-30. | Źródło: Heart Aerospace
Heart Aerospace nie jest firmą anonimową
O Heart Aerospace usłyszeliśmy po raz pierwszy w 2020 roku, kiedy to firma obiecywała, że do 2026 roku gotowy będzie ich w pełni komercyjny, elektryczny samolot ES-19. Jego zasięg miał wynosić 400 kilometrów i pozwalać latać pomiędzy krajami skandynawskimi.
Według ICAO (Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego), przemysł lotniczy odpowiada obecnie za około 3 procent globalnej emisji dwutlenku węgla – z czego około 40 procent pochodzi z lotów krótkodystansowych.
Źródło: Air Canada