Airbus A380 wykonał lot testowy używając oleju spożywczego

Aleksander PiskorzSkomentuj
Airbus A380 wykonał lot testowy używając oleju spożywczego
Airbus A380 to samolot, który po pandemii zaczął odchodzić do lamusa – francuska firma przestała go sprzedawać, a linie lotnicze stwierdziły, iż nie jest no tak opłacalny, jak wydawał się być. Okazuje się, że przedsiębiorstwo z siedzibą w Tuluzie postanowiło w nowy sposób przetestować swojego giganta.

Airbus A380 wykonał testowy lot korzystając z Sustanaible Aviation Fuel – paliwa wykonanego ze zużytego oleju spożywczego oraz tłuszczów odpadowych. Pracy na takiej mieszance podjął się silnik Rolls-Royce Trent 900.

Airbus wie, w którą stronę chce się rozwijać

Wspomniany, testowy lot odbył się 25 marca i potrwał trzy godziny. Samolot wystartował z lotniska w Tuluzie. Drugi lot został wykonany przez Airbusa 29 marca tego roku – z Tuluzy do Nicei. Europejski gigant lotniczy cały czas monitorował wykorzystanie oryginalnego, zrównoważonego paliwa lotniczego.

Za dostarczenie paliwa odpowiadała firma TotalEnergies z siedzibą w Normandii. Przedsiębiorstwo stworzyło paliwo przy wykorzystaniu przetworzonych estrów i kwasów tłuszczowych wolnych od aromatów oraz siarki. Airbus już teraz posiada modele samolotów, które mogą być zasilane w 50 proc. przy wykorzystaniu mieszanki SAF.

airbusa380olej2
fot. Robert Hrovat – Unsplash

Dlaczego Airbus korzysta z tego typu paliwa? Firma chce sprawdzić, co jeszcze musi zrobić, aby zrealizować swój ambitny cel – bycie marką z zerową emisją dwutlenku węgla. Airbus twierdzi, że uda mu się tego dokonać do 2050 roku. W kuluarach firma testuje również eksperymentalny silnik napędzany wodorem – kolejną innowację, która ma uczynić latanie mniej szkodliwym dla środowiska.

O ile z napędu na olej spożywczy faktycznie można się śmiać, tak warto pamiętać, że są to słuszne wysiłki w celu realnej zmiany w segmencie komercyjnego lotnictwa. Niestety zanim samoloty pozbędą się tradycyjnego paliwa minie jeszcze mnóstwo czasu.

Źródło: CNN / fot. Kevin Hackert – Unsplash

Udostępnij

Aleksander PiskorzDziennikarz technologiczny - od niemal dekady publikujący w największych polskich mediach traktujących o nowych technologiach. Autor newslettera tech-pigułka. Obecnie zajmuje się wszystkim co związane z szeroko pojętym contentem i content marketingiem Jako konsultant pomaga również budować marki osobiste i cyfrowe produkty w branży technologicznej. Entuzjasta sztucznej inteligencji. W trybie offline fan roweru szosowego, kawy specialty i dobrej czekolady.