Amazon może bowiem rozpocząć dostarczanie przesyłek przy wykorzystaniu specjalnych robotów. W Urzędzie Patentów i Znaków Towarowych w USA znaleziono zapis, który wskazuje na wspomniane plany giganta e-commerce.
Amazon postawi w pełni na roboty?
Amazon złożył oficjalny wniosek o przyznanie patentu, który zakłada dostarczanie przesyłek oraz towarów z pojazdu wprost pod drzwi użytkownika. Konstrukcja została opisana jako “niewielka” i będzie w stanie nawigować do wyznaczonych odpowiednio wcześniej miejsc docelowych. Co ciekawe, robot Amazona będzie także w stanie wykrywać agresywne psy znajdujące się na podwórku przed domem.
To nie pierwszy raz, kiedy słychać o podobnym pomyśle ze strony Amazona. Amerykańska firma bada nowy sposób dostarczania paczek co najmniej od dekady – w międzyczasie gigant e-commerce chciał także dowozić paczki swoim klientom za pośrednictwem drońow. Dlaczego?
fot. Bryan Angelo – Unsplash
Wszystko dlatego, iż skorzystanie z robotów oraz dronów jest tańszą alternatywą dla zatrudniania “ludzkiego” pracownika. Bezzałogowe statki powietrzne lub pojazdy mogą poruszać się po ściśle określonych trasach w odpowiedni, zoptymalizowany sposób. Im większa oszczędność na pracownikach tym oczywiście finalnie większy zysk dla samego Amazona.
Na samym początku, roboty Amazona miałyby znaleźć się w furgonetce wraz z klasycznym kierowcą. Po dotarciu na miejsce robot wyjedzie z ciężarówki i zacznie skanować otoczenie, tym samym zbierając odpowiednie dane. W przyszłości przy wykorzystaniu ogromnych zestawów informacji, Amazon będzie w stanie wyeliminować konieczność umieszczania robota w ciężarówce, wraz z klasycznym kierowcą.
Zanim to się jednak stanie, niemalże na pewno minie jeszcze sporo czasu. Nam nie pozostaje nic innego, jak tylko obserwować tę sytuację i czekać na więcej szczegółów.
AKTUALIZACJA 21-07-2021, godz. 10:19
Biuro prasowe Amazon przesłało nam oficjalne stanowisko w tej sprawie. Poniżej cytujemy całość:
Automatyzacja, technologie i robotyka w naszych centrach logistyki poprawiają jakość środowiska pracy i zwiększają jej efektywność. Tworzymy miejsca pracy i zarazem rozwijamy automatyzację. Naszym zespołom w 50 centrach logistyki na całym świecie pomaga 200 000 robotów, a my z radością zwiększamy wykorzystanie nowych technologii w naszych placówkach, a zarazem – zatrudnienie na całym świecie. Roboty pomagają osobom zatrudnionym podczas zbierania zleceń i składowania produktów na półkach. Ponieważ urządzenia wymagają nie tylko obsługi, ale także stałego serwisu, ich wprowadzenie spowodowało znaczące zwiększenie liczby stanowisk pracy – w tym także tych dla inżynierów. Od kiedy wprowadzono Amazon Robotics w 2012 r., w centrach logistyki e-commerce Amazon odnotowano pięciokrotny wzrost zatrudnienia (ok. 300 000 osób na całym świecie).
Źródło: USPTO / fot. Chuttersnap – Unsplash